Sofia har fotat 100 000 barn

För att lyckas med porträtten och få till naturliga leenden använder Sofia Beling ofta en grön tyggroda. Ibland lägger hon den på huvudet och ibland bollar hon den som ska fotograferas.
För att lyckas med porträtten och få till naturliga leenden använder Sofia Beling ofta en grön tyggroda. Ibland lägger hon den på huvudet och ibland bollar hon den som ska fotograferas.
Att få en hel grupp att bli bra på bild är ett tufft jobb. Sofia försöker se till att skapa kontakt och bra stämning.
Att få en hel grupp att bli bra på bild är ett tufft jobb. Sofia försöker se till att skapa kontakt och bra stämning.
Korgen med gosedjur ska hjälpa till att få den som fotograferas att slappna av.
Korgen med gosedjur ska hjälpa till att få den som fotograferas att slappna av.
Att färgen kan göra porträttet visar Sofias Instagrambilder på sina barn. Jonatans moped har fått extrafärg genom Instacolor.
Att färgen kan göra porträttet visar Sofias Instagrambilder på sina barn. Jonatans moped har fått extrafärg genom Instacolor.
Att färgen kan göra porträttet visar Sofias Instagrambilder på sina barn. Majas tröja matchar löven och
Att färgen kan göra porträttet visar Sofias Instagrambilder på sina barn. Majas tröja matchar löven och
Tänk på ramens betydelse för att lyfta fram ett porträtt.
Tänk på ramens betydelse för att lyfta fram ett porträtt.
Sofias bilder finns i många skolkataloger.
Sofias bilder finns i många skolkataloger.
Det är glimten i ögonen som gör porträttet bra, konstaterar fotografen Sofia Beling.

Hon om någon borde verkligen veta efter 25 år i yrket.

– Roligast att fotografera är förskolebarnen.

Fast i Sofias studio ryms alla åldrar.

En hel del av de julklappar som kommer att delas ut den 24 december lär förmodligen innehålla fotografier på barn och barnbarn. Många av dem är tagna av porträttfotografer.

Sofia Beling har räknat ut att hon fotograferat över 100 000 barn på de 25 år hon arbetat som porträttfotograf.

– I år rör det sig nog om 5 000 barn. Min man tar också en del av bilderna.

När hon tog studenten fick hon en systemkamera i present och tillsammans med några kompisar luffade hon runt Asien under ett år.

– Vi åkte bland annat till Nepal, Kina och Indien, och överallt tog jag porträttbilder på barn och gamla.

Hemma igen visade hon bilderna för journalisten Agneta Askelöf, en vän till familjen. Hon tyckte att Sofia skulle göra något med sin talang.

– Så jag gick en fotokurs i Täby och porträttfotografen Björn Lagerlöf som höll i den behövde en till fotograf. Jag skaffade körkort och åkte ut på mitt första jobb i Gottröra. Han ville väl ha mig så långt bort från Täby som möjligt ifall det inte skulle gå så bra, säger hon och ler.

Men det gick uppenbarligen väldigt bra. Sofia blev kvar där i tio år och försörjer sig fortfarande genom att ta bilder på förskolebarn, brudpar, katter, hundar och familjer. Bland annat.

Sofia märker att barnen tycker det är roligt när hon kommer till deras förskola eftersom det blir ett avbrott i det vanliga. Hon konstaterar att det är två helt olika saker att fotografera barn jämfört med professionella modeller.

– Modeller vet precis hur de ska le och röra sig för att det ska bli bra bilder. Men barn är en helt annan utmaning och därför mycket mer spännande.

De flesta vill ha bilder på leende barn och för det har Sofia lite knep. Till exempel har hon en hel korg full med olika gosedjur.

– Jag skulle aldrig säga till ett barn att le så som fotograferna gjorde när jag gick i skolan. Det blir bara stelt. I stället har jag min groda som jag leker och bollar med. På det sättet får jag fram naturliga leenden. Den funkar på större barn också.

När hon själv gick i skolan minns Sofia att alla togs in en och en i ett rum med fotografen när det var fotodags. Själv tycker hon bättre om att jobba med barnen i små grupper.

Vi är nog många som har negativa minnen av skolfotograferingarna men branschen har utvecklas, enligt Sofia.

– Det finns många ambitiösa och duktiga fotografer. Och klarar man av jobbet som porträttfotograf på förskolor så kan man klara nästan vilka fotojobb som helst.

Fakta

Placering och ljus allra viktigast

Passa på att ta bilden när ljuset är bra. Det blir bättre och är lättare än att försöka skapa ett bra ljus för bilden.

Fotografera barn på deras nivå inte ovan- eller underifrån utan rakt på.

Tänk på vad som finns i bakgrunden. Se till att huvudet är fritt så att det inte ser ut som ett träd växer ur det eller en tavla står på det.

Våga vara djärv. Vi placerar gärna ansiktet i mitten av bilden till exempel. Testa gärna andra varianter.