Min lokala hjälte

Sofia knutpunkt när ny t-bana dras

Nya t-banestationer vid Sofia, Hammarby­kanalen och Sickla.

Det – och 78 000 nya bostäder – ser nu ut att bli verklighet.

Uppgörelsen mellan Nacka, Stockholm, Solna och Järfälla kommuner och allianspartierna presenterades i går av de fyra borgerliga partiledarna på DN debatt.

25,7 miljarder kronor satsas på en utbyggnad av tunnelbanan med nio nya stationer.

– Det finns en stor efterfrågan på kollektivtrafik här. Framför allt knyter vi Hammarby sjöstad närmare Södermalm nu. Så det här är jättepositivt för hela stadsdelen, säger Christoffer Järkeborn (M), ordförande i Södermalms stadsdelsnämnd.

Blå linjen förlängs från Kungsträdgården till Sofia, och vid Sofia fortsätter den till de nya stationerna i öster, Hammarby kanal, Sickla, Saltsjö-Järla och Nacka forum. Blå linjen förlängs också från Akalla till Barkarby station via Barkarbystaden. Gröna linjen förlängs från Odenplan till nya stationer vid Hagastaden och Arenastaden.

För att finansiera projektet höjs trängselskatten till som mest 30 kronor på Essingeleden och 35 kronor i innerstan från 2016. Även staten, kommunerna och landstinget skjuter till medel.

Runt t-banestationerna åtar sig kommunerna att bygga nya 78 000 bostäder.

Går allt som planerat drar den första utbyggnaden i gång 2016 och avslutas 2025.

Även socialdemokraterna i landstinget är positiva till en utbyggnad av tunnelbanan.

– Det är en brist att man inte har gjort en gränsöverskridande överrenskommelse. Vi har framförallt synpunkter på finansieringen. Som förslaget ser ut nu är det en rekordhög kommunal medfinansiering till något som är statens och landstingets ansvar, säger Helene Hellmark Knutsson (S), oppositionsfinanslandstingsråd.