Min lokala hjälte

Sollentuna vill få liv i spökstationen

Thomas Ardenfors (M), ordförande i stadsbyggnadsnämnden, tycker att en öppning av tunnelbanestation vid Kymlinge skulle vara en fantastisk nytta för Sollentuna.
Thomas Ardenfors (M), ordförande i stadsbyggnadsnämnden, tycker att en öppning av tunnelbanestation vid Kymlinge skulle vara en fantastisk nytta för Sollentuna.
Tunnelbana på promenadavstånd – det kan bli verklighet för Silverdalsbor om SL öppnar spökstationen på andra sidan motorvägen.

– Det låter jättebra, jag tror att alla skulle använda den, säger Silverdalsbon Malin Adell.

En egen pendeltågsstation står högt på önskelistan för många bussburna Silverdalsbor. Om några år kan drömmen om spårtrafik bli verklighet – fast under jord i stället för ovan.

– Det funkar ganska bra med bussarna in till stan, men om man ska byta till Bromma vore det mycket smidigare med tunnelbana, säger Maria Adell.

För någon månad sedan gick trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons (M) ut med att tunnelbanestationen i Kymlinge kan öppnas. Och från Sollentuna fick han omedelbar respons.

– Vi kontaktade honom snabbt som attan. Det skulle vara en fantastisk nytta för Sollentuna, inte minst Helenelund och Silverdal, säger Thomas Ardenfors (M), som är ordförande i stadsbyggnadsnämnden i Sollentuna.

Fågelvägen är det bara en kilometer från rondellen där Rådanvägen börjar till tunnelbanestationen i Kymlinge, eller spökstationen som den också kallas.

Men för att det ska gå att ta sig dit till fots eller på cykel krävs en del åtgärder. Dels att Trafikverket går med på en överdäckning eller bro över av järnvägen och E4, dels att Sundbybergs stad går med på att anlägga en väg genom skogen i Igelbäckens naturreservat.

– Jag är absolut öppen för detta. Att ha en tunnelbanestation som inte används är helt vansinnigt, säger Jonas Nygren (S), kommunstyrelsens ordförande i Sundbyberg.

Han är övertygad om att det går att öppna stationen, exploatera en del mark utmed nya E18 – och samtidigt värna om naturreservatet. Men i dag har han inte stöd från de andra partierna i Sundbybergs majoritet för att gå vidare med planerna – vilket är nödvändigt för att landstinget ska gå med på att öppna Kymlinge.

– Det vi kräver är kommunal medfinansiering och att man skapar ett större resandeunderlag i området. Då behövs nya bostäder och arbetsplatser, säger Kristoffer Tamsons.

I förhandlingarna om hur tunnelbanenätet ska byggas ut tittar man på tre möjligheter: Att bygga nya linjer, att förlänga befintliga linjer samt att öppna stationer på befintliga linjer.

– Att öppna Kymlinge är den lägst hängande frukten, säger Kristoffer Tamsons.

Fakta

Döda resenärer steg av i Kymlinge

När blå linjen byggdes på 70-talet fanns planer på en stadsdel med statliga verk och myndigheter i norra Sundbyberg. Därför förbereddes Kymlinge.

Men myndigheterna utlokaliserades i landet och stationen togs aldrig i bruk.

Stationen är upphov till vandringssägner. Den mest kända är tåget Silverpilen med bara döda passagerare som steg av här.