Sollentunaborna svaga för elbilen

Antalet registrerade laddningsbara bilar i Sollentuna har ökat de senaste åren. Kommunen ligger bra till i statistiken.  Hur man ska investera i laddmöjligheter är något kommunen ser över i sin allmänna handlingsplan för parkeringar.
Antalet registrerade laddningsbara bilar i Sollentuna har ökat de senaste åren. Kommunen ligger bra till i statistiken. Hur man ska investera i laddmöjligheter är något kommunen ser över i sin allmänna handlingsplan för parkeringar.
Brooom! Eller... tyssstnad. Sollentunaborna gillar sina laddhybrider och elbilar så pass att kommunen ligger i bräschen vad gäller ägande av miljöfordon.

Sollentuna ligger i framkant när det gäller registerade, körbara laddhybrider och elbilar. Närmare bestämt på en sjunde plats bland Sveriges kommuner, enligt färsk statistik från mätningen ELIS (Elbilen i Sverige) som företaget Power circle tagit fram med hjälp av Transportstyrelsen.

Den 31 oktober i år fanns 542 laddbara bilar registrerade i Sollentuna. Stockholm leder ligan med 6 833 laddbara bilar men där bor betydligt fler.

Antalet bilar har fördubblats varje år sedan 2014 enligt statistiken. För två år sedan i oktober fanns 105 registrerade laddbara bilar, samma månad året därefter 230 och nu 542 bilar.

Kommunen försöker matcha utvecklingen genom att sätta upp laddboxar. I dag finns tre platser för laddning bakom kommunhuset, i centrum finns fyra  på plan tre i Sollentuna centrums garage och centrumet själva har köpt fyra boxar på plan fem som SEOM (Sollentuna energi och miljö) tagit fram.

– Vi tror ju väldigt mycket på det här. Det är något som kommer att efterfrågas, säger David Holmbom, affärsutvecklare på SEOM som menar att det kan finnas risker med att använda vanliga uttag där bilen inte kan laddas för länge. Med boxen kan bilägaren ställa in tid för laddning men också mäta hur pass mycket bilen laddar. Eftersom hybrider kräver tre till fyra timmars laddning fungerar boxarna bra hemma och vid arbetsplatser, menar David Holmbom.

Hur kör Sollentunabon om tjugo år?
– Jag tror att de flesta kör på el, sedan finns det säkert mer hållbara tekniker men ingen kommer att köra på bensin och dieselbilar då.

På trafik- och fastighetskontoret jobbar man nu med en handlingsplan vad gäller parkeringarna i Sollentuna där kommunen ser över laddstationer. Problemet, menar stadsbyggnadsstrategen Lars Keski-Seppälä, är att bilarna inte står så länge på allmänna platser trots att bilarna behöver laddas länge.
– Ska laddstolpar ha effekt måste man tänka på var är det är smart att ha dem, säger han.

Fakta

Registrerade laddhybrider och elbilar

105 registrerade  i oktober 2014

230 registrerade i oktober 2015

542 registrerade i oktober 2016
KOMMUNTOPPEN (statistik framtagen i oktober 2016)

1. Stockholm 6 833 registrerade bilar
2. Göteborg   1 513
3. Solna          1 502
4. Lund          1 116
5. Nacka        829
6. Malmö      695
7. Sollentuna 542

Källa: ELIS (Elbilar i Sverige)