Sollentunafans på Facebook

Minns du sportlovspyromanen i Törnskogen och fiskaffären i Norrviken som sålde mellanöl?

En ny Facebookgrupp har fått tusentals Sollentunabor att nostalgifrossa i minnen från förr.

Minns du första kyssen på Grävlingsberget? När Väsjöbacken bara var en stinkande soptipp och Flosses grill, där mopedgängen hängde samtidigt som de åt smarriga hamburgare?

Svartvita bilder och en strid ström inlägg har fått Sollentunaborna att minnas sin uppväxt i en nystartad grupp på nätverkssajten Facebook. Den senaste månaden har drygt 3 900 personer gått med i gruppen ”Du vet att du är från Sollentuna om…”.

Ett av de inlägg som fått flest medlemmar att reagera handlar om något som kan tyckas väldigt trivialt – telefonnummer.

Över 200 personer ”gillar” Magnus Sjögrens inlägg där han undrar hur många som kommer ihåg hemnummer som börjar på 35, 92 och 96.

Frågan följs av att över 100 personer delar med sig av sitt eget gamla hemnummer.

Roligt, tycker Magnus Sjögren själv, i dag Stockholmsbo men uppväxt i Sollentuna.

– Sollentuna var ganska segregerat. Helst skulle man komma från Edsviken, där numret började på 35 eller 96. Nu lagrar man alla nummer i mobilen men tillhör man min generation, 30-40-åringarna, då lärde man sig nummer utantill, säger Magnus Sjögren.

Bakom Facebookgruppen står Lena Collin. Hon växte upp i Norrviken och fick idén att starta gruppen då även Vallentuna, där hon bor i dag, har en liknande sida.

70-talisten Lena Collin började bjuda in sina vänner och nu får hon förfrågningar varje dag från gamla och nya Sollentunabor som vill vara med.

– Man färdas bakåt i tiden och skrattar åt minnen. Kommer ihåg detaljer som fallit i glömska. Nu vill även äldre och yngre gå med i gruppen. Många minns fiskaffären i Norrviken, Fiskis, där man kunde köpa godis och mellanöl, säger hon.

Etnologen Jonas EngmanNordiska muséet förklarar gruppens popularitet med att sociala medier som Facebook gjort det lättare för folk att förstärka sin lokala identitet.

– Fler ägnar sig åt detta nu, men att bygga sin identitet med en lokal förankring är inget nytt. Samtidigt finns en paradox här. Vi lever i en global, rörlig värld samtidigt som många söker sig till en väldigt lokal identitet. Det är fascinerande, säger han.

Lena Collin startade upp Facebookgruppen och får förfrågningar varje dag från Sollentunabor som vill vara med.