Så ska Solna centrum överleva

Eleonora Eneholm tycker att centrum är mysigt och praktiskt. Jaskarn Singh är mer tveksam.
Eleonora Eneholm tycker att centrum är mysigt och praktiskt. Jaskarn Singh är mer tveksam.
Flera butiker stänger i Solna centrum samtidigt som Mall of Scandinavia lockar med ett större utbud. Många Solnabor är oroliga för vad som ska hända med deras lokala centrum. Men centrumet satsar på husdjursprodukter och blomtjänster. I höst öppnar också Flying Tiger butik.

Många besökare som Mitt i Solna pratar med i Solna centrum upplever att det inte är samma flöde av människor längre och att centrumet känns allt mer öde. Team Sportia stängde sista september, Indiska har slagit igen och SEB har redan flyttat till Arenastaden. Järnia annonserar att allt ska bort.

Rykten om stängning

Solna centrum och Mall och Scandinavia har förvisso samma ägare men det minskar inte risken för att Solna centrum förlorar besökare som i stället gör sina inköp i jättearenan. Fast att Solna centrum skulle behöva stänga är inte något centrumchefen Sophie Karls oroar sig över.

– Jag hör också rykten om att centrum ska stänga, men så är det inte, säger hon. 

Många besökare undrar varför butiker stänger och lokaler står tomma. Sophie Karls förstår att det som kund kan upplevas som lite stökigt när en butik står tom i väntan på att en annan verksamhet flyttar in.

Nyheter i höst

Ledningen försöker därför att alltid berätta vad som är på gång.

– Vi får mycket reaktioner och frågor från besökare om vad som händer, men Solna centrum är inne i en förändring. Vi måste möta nuvarande kunders behov men också anpassa oss för framtiden, säger hon.

Och på kort sikt är det några nyheter i Solna centrum. Arken Zoo ska flytta in under hösten samt Blomster-avenyn, en tjänst för att skicka och ta emot blommor.

– Sedan kan jag komma med nyheten att Flying Tiger, tidigare TGR, öppnar hos oss i höst. Det ska bli väldigt roligt och är särskilt efterfrågat bland yngre besökare, säger Sophie Karls.

Fyller olika behov

Trots nyheterna står Solna centrum inför en rad utmaningar om det ska fortsätta vara ett levande centrum. Att konkurrera med MoS med ett liknande utbud är ingen idé. I stället ska de olika centrumen fylla olika behov.

– Vi ska inte konkurrera, utan snarare komplettera och i en kommun som växer så mycket som Solna ska det kunna fungera bra, säger hon och fortsätter:

– Vi ska ha en bra mix, men nischa oss ännu mer mot de vardagliga behoven. Det är tydligt att MoS är destinationen för att hitta höstgarderoben. Vi delar kunder men ska tillfredställa olika behov.

Vardagscentrum

I stället för att erbjuda mycket klädshopping ska Solna centrumet vara ett vardagscentrum. Det ska man göra genom mer service och se till att ha en bra vårdcentral, specialistkliniker, barnmorska och tandläkare.

Men även att Rusta har öppnat och att det finns fler ställen att äta på är steg i den riktningen enligt Sophie Karls.

– Mixen är viktig, men det gäller att vara realistisk. Det som fungerade tidigare behöver inte fungera framöver. När vi förändrar centrum gör vi det på ett sätt som ska hålla, säger Sophie Karls.

Vad saknar du i Solna centrum?

Karim Gabriel, Råsunda:
– Det är väldigt najs och rent och välstädat. Jag har märkt att affärer stänger men jag tycker att det här är mycket trevligare och mysigare än MoS. Det är ingenting speciellt som jag saknar.
Ronny Krans, Råsunda:
– Det är nära och inte så mäktigt som MoS. Det här är min typ av shopping, lättillgängligt. Jag kommer att sakna Järnia som stänger, men förstår att det är tufft.
Caroline Sjöberg, Solna:
– Jag tycker det är bra och att de flesta standardbutiker som man vill ha finns. Men jag saknar Åhléns, som stängde för något år sedan, jättemycket.
Karin Thorsell, Bergshamra:
– Det känns väldigt lokalt, det gillar jag. Och det finns ett vanligt basutbud. Ingen butik speciellt som jag saknar, de fyller rätt funktioner.

Experten: ”Ska inte konkurrera med Mos”

Är ditt lokala centrum dödsdömt? Det måste det inte vara enligt Hui Researchs analytiker.

Men stora handelsplatser som MoS utgör en tuff konkurrent för mindre centrum.

När ett gigantiskt köpcentrum som Mall of Scandinavia dyker upp får det negativa effekter på handeln i närliggande centrum som Solna och Sundbyberg centrum.

– Det är helt naturligt, så har det sett ut de senaste 15 åren. Stora handelsplatser som Barkarby och MoS tar över allt mer, säger Tobias Rönnberg, analytiker på Hui Research.

Vi vill handla tidseffektivt och bekvämt

Den generella utvecklingen i Sverige är att stadskärnecentrum tappar allt mer.

– Konsumenter är rationella, vi vill handla tidseffektivt och bekvämt. Där har till exempel MoS och e-handeln fördelar. Att kunna shoppa, gå på bio och äta middag på samma plats lockar många, säger Tobias Rönnberg.

Effekten av MoS har inte varit så stor på övrig handel i Stockholmsregionen som man kan tro, men för de kringliggande centrumen kan det bli kämpigt.

– Lokalt kan det bli en obalans. Om Solna och Sundbyberg centrum erbjuder ett liknande men mindre utbud som MoS så kan det bli tufft.

Är stadskärnecentrum dödsdömda i framtiden?

– Nej, men de har en hel del utmaningar. Deras fördel är att det redan finns naturliga flöden av människor. Men de ska inte försöka konkurrera med MoS utan tillföra något annat. De måste ställa om till att vara den snabba inköpspunkten, med till exempel dagligvaror och restauranger.

Men har den lilla lokala skobutiken en framtid?

Många säger att de vill ha sina lokala småbutiker, men uppenbarligen så handlar man inte där i samma utsträckning längre. Det kan uppfattas tråkigt med en likriktning, men det är konsumenterna som -bestämmer, säger Tobias Rönnberg.