Min lokala hjälte

Solna kommun: ”Vi är nöjda med Sverigetaxi”

Solna stad tecknade nytt avtal med Sverigetaxi i våras.
Solna stad tecknade nytt avtal med Sverigetaxi i våras.
Solna kommun är generellt sett nöjda med skoltaxin. Men att lägst pris alltid vinner i en upphandling är en missuppfattning, menar Johan Wennborg, upphandlingschef.

Solna har ansvar för att barn ska komma fram till skolan på ett tryggt och säkert sätt.

– Vi har regelbundna träffar med Sverigetaxi och jobbar hårt med avtalsuppföljning. Sverigetaxi har också skyldighet att rapportera till oss när det blir fel, men det är alltid kommunens ansvar att medborgarnas sociala service fungerar, säger Johan Wennborg, Solna stads upphandlingschef.

”Missuppfattning”

Kommunen har avtal med företaget sedan i våras, men de har kört för Solna även tidigare. Att lägst pris alltid vinner i en upphandling är dock fel, understryker Johan Wennborg.

– Det är en utbredd missuppfattning. Vi upphandlar aldrig bara på pris utan har en lång rad krav på tjänsten. Med den här typen av tjänst, när barnen som körs har extra behov, är det extremt viktigt att de efterföljs.

Kraven är bland annat utbildade förare, registerkontroll på förare, gott bemötande och service. Det finns även krav som rör själva bilen.

Är kommunen nöjda med Sverigetaxi?

– Generellt sett är vi nöjda med Sverigetaxi som leverantör, men när man har den här mängden transporter är det tyvärr ofrånkomligt att det händer incidenter. Vi är de första att beklaga när det händer, säger Johan Wennborg.

Fakta

Förseningar vanligaste klagomålet

Läsåret 2017/2018 (augusti 2017-maj 2018) tog kommunen emot 45 klagomål som rörde skoltaxi.

Läsåret 2016/2017 inkom 145 klagomål.

De flesta klagomål rör försenad taxi. Utebliven bil och fel adress är andra typer av klagomål.

Källa: Solna stad