Hyr cykel i Solna – men slutparkerat i Stockholm

I Solna och Sundbyberg har det lånats ut drygt 20500 cyklar under säsongen.
I Solna och Sundbyberg har det lånats ut drygt 20500 cyklar under säsongen.
City Bikes kommer inte gå att parkera i Stockholm stad i vår. Upphandlingen har nämligen havererat och systemet ska tas bort i kommunen.
Cyklarna blir dock kvar i Solna och Sundbyberg – men cykelturerna blir alltså bra mycket kortare.

I tolv år har det funnits ett system för lånecyklar i Stockholm, Stockholm City Bikes. Omkring 700 000 cyklar har lånats ut under den här säsongen (1 april -31 oktober 2018).

Även i Solna och Sundbyberg är cyklarna poppis. Här finns 10 stationer där man kan låna cyklar.

Här har det lånats ut drygt 20500 cyklar under säsongen.

Solnaplan och Karolinska är de i särklass populäraste stationerna med över 4000 lån per station under 2018.

Nu kommer dock cykelturerna att bli kortare för alla Solna- och Sundbybergsbor. Det kommer nämligen inte att gå att parkera cyklarna i Stockholm stad i vår.

Upphandlingen av ett nytt avtal har havererat och ett nytt kan dröja ända till 2020.

– Vi arbetar nu med en ny upphandling och målsättningen är att ett lånecykelsystem ska finnas på plats så snart som möjligt, men det kommer att bli svårt att klara till våren 2019, säger Jonas Eliasson, förvaltningschef på trafikkontoret.

Kvar i tre år

I Solna och Sundbyberg blir cyklarna kvar i tre år till, avtalet sträcker sig till sista december 2021.

– Problemet blir parkering i Stockholms stad. Det är olyckligt när systemet klipps på det här sättet. Det minskar ju värdet när man inte kan använda dem över kommungränsen, säger  Emil Hemström, etableringschef på Clear Channel som äger cyklarna.

I och med att cykelradien kommer att krympa till Solna och Sundbybergs kommuner så tror Emil Hemström att färre kommer att utnyttja cyklarna.

– Oftast står cyklarna vid tunnelbanestationer, för att man ska kunna ta sig vidare lätt. Normalt sett så bygger vi aldrig ett så litet system som det blir nu, då borde vi kanske bygga andra typer av system som mellan bostadsområden till exempel, säger han.

Företaget har erbjudit sig att ställa sitt systemet till Stockholm stads förfogande ytterligare en säsong helt utan kostnad i väntan på att ett nytt systemet är på plats.

Men än så länge verkar det alltså inte ha hjälpt.