Solna ställer sig frågande till Sundbybergs planer

Sundbybergs planer på att gräva ned järnvägen och bygga om stadskärnan berör även Solna.

Stadens tjänstemän ställer sig frågande till några av Sundbybergs planer, och efterfrågar mer underlag.

Solna och Sundbybergs trafiknät sitter på många sätt redan ihop. Men Sundbybergs planer för framtidens stadskärna lämnar Solna med en rad frågetecken.

I ett yttrande över planprogrammet pekar Solna på flera tveksamma punkter.

I planprogrammet redovisar Sundbyberg flera nya alternativa spårdragningar för tvärbanan. Flera av dem innebär förändringar av tvärbanans dragning i Solna och hur den går vidare till Solna Business Park, något som ännu inte diskuterats, skriver man.

En annan idé är att förlänga Sturegatan in i Solna, men hur detta ska ske framgår inte av planprogrammet.

Man omnämner också behovet av en vändslinga i Solna, men i vilket syfte eller var den skulle placeras framgår inte heller.

Programmet antar att Ekensbergsbron inte ska ersättas efter att man byggt ut Mälarbanan, utan bara ersättas med en sluttande gata. Även detta ställer sig Solnas tjänstemän frågande till.

”Enligt vår bedömning kan det sistnämnda inte ersätta funktionen hos Ekensbergsbron och vår preliminära bedömning är att ett slopande av Ekensbergsbron skulle ge en ökad och oacceptabel trafikbelastning på Frösundaledens bro över järnvägen”, skriver man.

Solna anser också att det finns skäl att studera vilka konsekvenser planerna får för intilliggande områden. Bland annat bör man samverka kring möjligheten att göra Ekensbergsvägen till stadsgata, samt utveckla området kring Gränsgatan-Götgatan i Solna respektive Sundbyberg, avslutar man yttrandet.

I planerna ingår även en ny pendeltågsstation i Sundbyberg, som planeras få uppgångar både i Sundbyberg och i Solna. Stationsplanerna berörs dock inte i yttrandet.