Solna station kan bli regional knutpunkt

Supersnabba resor där tågen kör förbi mindre stationer – det kan bli framtiden för pendeltågen, om Solna får bestämma.

Man ser också Solna station som en regional knutpunkt.

Samtidigt som landstinget kämpar med besparingar planeras det för nya satsningar i pendeltrafiken. I december 2017, när Citybanan är klar, ska nya vagnar börja rulla för att utöka trafiken.

Det finns två alternativ. Antingen blir det tätare avgångar eller fler snabbtåg, som kör förbi mindre stationer utan att stanna, så kallat skip-stop. De två alternativen presenterades i en rapport som skickades ut till länets kommuner i början av juni, och i höst tas beslut.

För Solnaborna skulle tätare avgångar innebära att tågen i grunden går var tionde minut från alla stationer – som i tunnelbanan. I dag går ett tåg i kvarten.

Sedan fyller man på med tätare turer i rusningstrafik, till exempel var femte minut.

Alternativet med skip-stop-tåg innebär att dagens kvartstrafik består, men kompletteras med snabbtåg som bara stannar vid huvudstationer, exempelvis Solna, Helenelund, Sollentuna, Upplands-Väsby. Dessa tåg skulle alltså kunna passera Ulriksdal utan stopp.

I Solna har miljö- och byggnadsförvaltningen fått utreda alternativen och igår klubbades tjänstemännens skrivelse som stadens remiss. Staden slår fast att trafikering med skip-stop har de största fördelarna.

– Vi föredrar skip-stop och att Solna station prioriteras. Arenastaden växer så mycket så det behövs goda kollektivtrafikmöjligheter där, säger Pehr Granfalk (M), kommunstyrelsens ordförande.

Staden lyfter i remissvaret även fram Solna station/Arenastaden som en framtida regionaltågsstation. Om några år kommer samtliga trafikslag: pendeltåg, tvärbana, tunnelbana samt bussar, att mötas här.

– Det skulle bli en regional knutpunkt, där även regionaltåg och till exempel Arlanda Express skulle kunna stanna, säger Granfalk.

Även Arne Öberg (S), oppositionsråd, är försiktigt positiv till skip-stop.

– Men vi vill också se en bättre utredning om hur resströmmarna ser ut. De i Ulriksdal ska ju inte se det som en försämring.

Han tycker dock att det är logiskt med en ny regionaltågsstation vid Solna station/Arenastaden.

– Det kommer att ge enorma möjligheter. Det är en naturlig bytespunkt mellan trafikslagen, säger Arne Öberg.

Finanslandstingsråd Kristoffer Tamsons (M) är positiv till Solnas initiativ.

– Jag tycker att det är jättepositivt att vi har kommuner som Solna som visar framfötterna.

Landstinget ska titta på frågan tillsammans med Trafikverket och komma med några första slutsatser efter årsskiftet, och sedan titta närmre på konkreta idéer.

Det kommer att ge enorma ­möjligheter.Arne Öberg (S)