Solna – Sveriges 14:e fulaste stad?

Jerker Söderlind ser trots allt hoppfullt på Solnas arkitektoniska framtid.
Jerker Söderlind ser trots allt hoppfullt på Solnas arkitektoniska framtid.
Jerker Söderlind.
Jerker Söderlind.
Fulast i länet efter Södertälje.
Trafik – och nostalgi – tror Arkitektupprorets Jerker Söderlind ligger bakom.
– Det finns en sorg över att man rivit de mest mänskliga delarna av Solna.

Arkitektupprorets ranking över Sveriges fulaste stad har väckt reaktioner. Borlänge fick i år jumboplatsen.

Hur det gick för Solna? Inte så bra. Näst fulast i länet efter Södertälje och på plats 14 över landets fulaste städer. Det är allmänheten som röstat.

Mitt i Solna ringde upp Jerker Söderlind, arkitekt, Solnakännare och ledamot i Arkitektupproret.

14:e fulast. Varför då?

– Solna är en ung kommun som vuxit snabbt, tyvärr under den period som modernistisk arkitektur var inne – 60- 70- och 80-tal. Hus ser ut som mjölkförpackningar, de är inte byggda mot gaturum eller torg och bildar inga avenyer. Man har också dragit motorvägsliknande vägar genom staden, Solnabor har lite svårt att orientera sig om man jämför med tillexempel hur det är i centrala Sundbyberg eller Södermalm.

Nostalgin har betydelse också?

– Många Solnabor har kvar minnet av rivningen av Hagalund. Idag hade det varit en av Sveriges dyraste och finaste stadsdelar. Det finns en sorg över att man rivit de mest levande och mänskliga delarna av Solna.

Vad är fulast i Solna?

– Det allra fulaste är nog glasspektaklet på gamla Råsundastadion (Telenorhuset reds anm). Vasst och stickigt, som krossade glasbitar. Det gör ingen glad och skulle behöva en ny fasad med en gång. De nybyggda husen vid Mall of Scandinavia finns det ingen känsla alls i, de ser ut som en industrianläggning.

Imponerar inte.

Och vackrast?

– Säg Gamla Råsunda och jag fylls av glädje. Det inger hemkänsla och hopp.

Trots Solnas placering – du är positiv.

– Ja! Pehr Granfalk har själv sagt att han vill ha sammanhållande kvarter i klassisk stil, han gillar gamla Råsunda. Man är på gång med att omvandla breda och blåsiga genomfartsleder till riktiga gator.