Min lokala hjälte

Solnabo agerade bank i bedrägeri

”Bankmannen” fick 40-åringen att lämna ut sina kontouppgifter för att kunna aktivera internetbanken.

Men allt var en bluff och kontot tömdes.

Den 40-årige mannen låg och sov i godan ro då det plötsligt ringde på telefonen vid halv sju-tiden på söndagsmorgonen. En myndig mansröst på andra sidan linjen förklarade att han ringde från Swedbank och att mannen var tvungen att aktivera sin internetbank omgående.

Anledningen var att flera andra kunder blivit av med pengar, enligt domen.

40-åringen uppmanades att logga in på banken med sin bankdosa och därefter lämna ut sin kod så att ”bankmannen” kunde aktivera internetbanken.

Efter några minuter var ”allt klart” sa bankmannen, men förtydligade att 40-åringen nu inte skulle kunna använda sitt konto på ett tag, utan skulle behöva vända sig till ett bankkontor eller använda bankomat.

I samma sekund som de lagt på luren började 40-åringen ana ugglor i mossen och ringde till sin bank. Den hade dock inte öppnat än, men han kunde ändå kolla sitt saldo.

”Han kontrollerade saldot på sitt konto och fick veta att det var noll”, står det i domen.

Efter 20 långa minuter öppnade banken och han fick prata med en bankkvinna. Hon förklarade att banken aldrig skulle agera på det sättet, men att överföringen inte kunde stoppas.

Mannens besparingar på 31 000 kronor var borta.

Men Solnabon, som är i 25-årsåldern, och hans kumpan var inte så smarta. Det visade sig att pengarna förts över till Solnabons konto som lätt kunde spåras. 40-åringens pengar hade han och kumpanen delat på.

Nu har Solnabon, som agerade bankdepå i bedrägeriet, dömts för penninghäleri till skyddstillsyn. Han ska även ensam betala tillbaka den lurade mannens pengar.

Fakta

Lämna aldrig ut uppgifter

Banken tar aldrig kontakt med dig via e-post eller telefon för att uppmana dig att lämna ut personliga uppgifter så som personliga koder eller lösenord. Källa: Swedbank