Min lokala hjälte

Så kunde Solnas elever fly undan terrorn

Barnen var instängda i timmar på biografen Skandia – mitt i terrorkaoset.
Barnen var instängda i timmar på biografen Skandia – mitt i terrorkaoset.
Två skolklasser från Solna befann sig mitt i terrorkaoset förra fredagen. Men tack vare en god organisation, samarbete och beslutsamhet kom samtliga barn hem tryggt.
– Jag är otroligt stolt och tacksam, säger barn- och utbildningsnämndens ordförande Marianne Damström Gereben (L).

Det var fredag eftermiddag och två av Solnas skolklasser var inne i City för att se på film. En klass i årskurs 7 från Tallbackaskolan var på Kulturhuset, och en klass i årskurs 1 från Skytteholmsskolan var på barnfilmsfestival på biografen Skandia på Drottninggatan.

Samtidigt satt skolkommunalrådet Marianne Damström Gereben (L) och barn- och utbildningsförvaltningens chef i möte.

Då kom nyhetsflashen om terrorattentatet på Drottninggatan.

– Vi satte på en gång upp en krisledningscentral på barn- och utbildningsförvaltningen och höll kontakt med alla skolor, och sen började man agera, berättar hon.

Efter att man fått kontakt med klasserna som var på stan valde man att evakuera Tallbackaskolans elever som var på Kulturhuset.

Eleverna var mitt i terrorkaoset

– De kom ut mitt i kaoset. Men då gjorde man också från skolan en fantastisk insats, som jag sett fått beröm på stadens Facebook-sida. Man mejlade alla vårdnadshavare och talade om att alla var oskadda och bad dem att komma och hämta barnen. Man ville inte att de skulle gå hem själva i och med att de hamnat mitt kaoset. De fick också prata av sig om vad som hänt innan de gick hem, säger Marianne Damström Gereben.

Alla skolor och fritidshem fick beskedet att ingen stänger hem förrän sista barnet hämtats.

– All trafik och kollektivtrafik stängdes ju ner. Vi förstod att många inte skulle kunna komma i tid.

För att inte skapa panik bland de minsta barnen fortsatte man att visa film på Skandia.

Lugnade barnen med popcorn

– De visade barnfilmer hela tiden och barnen fick popcorn. Ett tag pratade man om att flytta barnen från Skandia, men den planen lade man ner. Sen tog Stockholms stad in bussar kring 20-tiden som körde hem barnen, berättar Marianne.

En kort stund fanns oron där när eleverna ovetandes befann sig mitt i det värsta kaoset.

– Det första jag tänkte, vilken himla tur att filmen inte var slut, att barnen var kvar medan attentatet pågick, säger Marianne.

Mitt i allt som hände befann sig även hennes egen dotter på Centralen.

– Hon tog sig till min svärson som jobbar på Nybrogatan och fick stanna kvar där i lugn och ro. Det förekom ju också rykten om skottlossning så det kändes bäst.

Hyllar Solnas skolpersonal

Skolkommunalrådet hyllar verkligen stadens personal som lugnt och tryggt hanterade situationen.

– Jag är otroligt stolt och tacksam, till all den personal som var kvar. Som såg det så självklart att man inte går hem, att man hjälptes åt. Det man ju har slagits av är att på något sätt så svarade Stockholm med ett lugn, med beslutsamhet, med omtänksamhet, säger Marianne Damström Gereben.

Fakta

Barnens oro och frågor måste få svar

Efter attentatet har många barn haft frågor om det som hänt. Samtidigt har obehagliga bilder på några av offren från Drottninggatan spridits bland barn och elever.

– Vi har sett att det spridits på Snapchat, och den infon har man gått ut med till all personal på barn- och utbildningsförvaltningen och kultur- och fritidsförvaltningen så att de är uppmärksamma och medvetna om det. Vi har också skickat ut ett klipp från Lilla Aktuellt som man kan använda, säger Marianne Damström Gereben.

Hur hanterar skolorna detta framöver?

– Varje skola har ju en krisplan vad man gör i en sån här situation. Skolorna har hanterat krisen, bland annat genom att delta i den tysta minuten på många skolor. Då fick man också tillfälle att prata om det och svara på barnens frågor.

Eftersom det är påsklov är inte alla barn i skolan eller på fritids, men skolorna kommer att följa upp eventuell oro framöver.

– När alla barn kommer tillbaka är det viktigt att man lyssnar in oro från barn och föräldrar. Det är vår och man planerar kanske utflykter, museibesök och sådant som man behöver prata om och fundera på, säger Marianne Damström Gereben.