Solnas turism ger miljardklirr i kassan

Hagaparken och Mall of Scandinavia är poppis. I mitten Ylva Bodén, näringslivsutvecklare.
Hagaparken och Mall of Scandinavia är poppis. I mitten Ylva Bodén, näringslivsutvecklare.
Solna drar folk från hela världen.
En ny rapport visar att turisterna spenderade 4,3 miljarder kronor 2017, en ökning med nästan en halv miljard.
En grupp som särskilt fått upp ögonen för Solna är – kineser.

Allt fler turister världen över väljer Solna. Här ökade antalet hotellövernattningar med 26 procent mellan 2016 och 2017,  totalt spenderade turisterna 4,3 miljarder kronor under sina vistelser i Solna i fjol. Det visar en ny rapport som staden beställt.

Att turismen har ökat har flera förklaringar, menar Ylva Bodén, näringslivsutvecklare i Solna stad.

– Solna har attraktiva destinationer, det är nära till Stockholm och väldigt bra kommunikationer. För att vara Sveriges tredje minsta kommun till ytan har Solna ett väldigt stort och varierat utbud av upplevelser, shopping och hotell.

Fördubbling av hotellnätter

En annan orsak är Solnas hotellboom. De senaste åren har sju nya hotell öppnat, det gör Solna till landets femte största hotellkommun. Turisterna gjorde över 681 000 hotellövernattningar förra året, en fördubbling på fem år.

Men det är inte logi som står för den största delen av turistintäkterna i Solna, utan shopping. Turisterna shoppade för nästan 2 miljarder kronor i fjol. Mall of Scandinavia, Friends och Hagaparken är, i den ordningen, de populäraste besöksmålen.

Vilka är det då som lockas till Solna? 66 procent av besökarna kommer från Sverige, 34 procent från andra länder. Britterna är de som är mest heta på Solna, därefter följer norska och tyska turister. Lite otippat har kinesiska turister seglat upp på en fjärdeplats. För Sveriges turism som helhet kommer Kina på åttonde plats.

Varför gillar kinesiska turister Solna?

– Om man generaliserar finns två typer av turister, de individuella och de som reser i grupp. Många kinesiska turister kommer samtidigt i buss och gör många aktiviteter. Solna har blivit en destination man stannar till i för att shoppa i Mall of Scandinavia innan man åker vidare, säger Ylva Bodén.

Vad betyder turistnäringen för Solna?

– Det är jätteviktigt för Solna och för Solnaborna. Dels bidrar den till att göra Solna till ett trevligt ställa att bo på, dels skapar den många arbetstillfällen, inte minst för nyanlända och ungdomar, och vi kan hålla nere arbetslösheten.

Som exempel nämner Ylva Bodén ungdomar som i år sommarjobbat i Mall of Scandinavia och på Friends. Flera unga och nyanlända i Solna har också fått jobb på hotell i kommunen.

Framtidsspaning då – ökar turismen ytterligare?

– Turismen är en av Sveriges snabbast växande branscher och Solna är med sitt läge väl rustat för att ta emot fler besökare. Ser man till befolkningsprognosen och kommande stadsutvecklingsprojekt så kommer det att finnas ett fortsatt gott lokalt kundunderlag i Solna. Fler hotell är på väg in och med nya tunnelbanan blir kommunikationerna ännu bättre. Solna är en framtidsstad, så ja, det kommer att fortsätta uppåt.

Fakta

Flest britter bland besökarna

Härifrån kommer Solnas utländska turister (avser övernattande turister på hotell):

  1. Storbritannien
  2. Norge
  3. Tyskland
  4. Kina
  5. USA
  6. Danmark
  7. Finland
  8. Litauen
  9. Nederländerna
  10. Italien
Källa: RESURS för resor och turism i Norden AB