Soltrappan som blev en långbänk

Verkligheten. När vi gjorde vår enkät stötte vi ihop med trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP). ”Det ser ut som en byggarbetsplats och så ska vi inte ha det på Odenplan. Jag har ofta kontakt med SL. Men just det här har jag inte diskuterat med dem. Jag har bara förutsatt att de ska komma på en lösning. Jag kan förstås prata med trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons, vi träffas regelbundet. Det bästa vore att vi fick ordning på det här snabbt.”
Verkligheten. När vi gjorde vår enkät stötte vi ihop med trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP). ”Det ser ut som en byggarbetsplats och så ska vi inte ha det på Odenplan. Jag har ofta kontakt med SL. Men just det här har jag inte diskuterat med dem. Jag har bara förutsatt att de ska komma på en lösning. Jag kan förstås prata med trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons, vi träffas regelbundet. Det bästa vore att vi fick ordning på det här snabbt.”
Visionen. Så här vill arkitekterna att soltrappan ska vara. En mötesplats där man kan slå sig ner och ta en paus på den knutpunkt som Odenplan blir när Citypendeln är klar.
Visionen. Så här vill arkitekterna att soltrappan ska vara. En mötesplats där man kan slå sig ner och ta en paus på den knutpunkt som Odenplan blir när Citypendeln är klar.
Om allt hade gått som planerat hade soltrappan på Odenplans nya stationsbyggnad varit full av folk så här års. Men hittills har den aldrig kunnat användas. Nu säger SL att de hoppas öppna den om en månad.

I mars förra året öppnade det nya stationshuset vid Odenplan. En rektangulär byggnad vars främsta kännetecken är en trappa där alla som strömmar förbi ska kunna slå sig ner och ta en paus.

– Den var tänkt som en del av det offentliga rummet. Det är viktigt att man ordnar ställen där man kan vila, säger arkitekten Jan Ammundsen på danska arkitektkontoret 3xn.

Problemet är att avståndet mellan det översta trappsteget och taket är för kort. Risken är att någon klättrar upp och dunsar ner i Karlbergsvägen på andra sidan.

– Den här vackra byggnaden tycker jag själv så mycket om. Men den nästan inbjuder till att man tar sig upp på taket och man kan ramla nästan fem meter ner, säger Bengt Stenberg, chef för sektion tunnelbana på SL.

Alltså spärrades trappan av innan den hann öppna Och har fortsatt att vara avspärrad.

Togs inte säkerheten med i planeringen?

– Det gjorde den förstås, säger Jan Ammundsen på 3xn. Man arbetar typiskt med säkerhet utifrån de regler som finns. De svenska byggreglerna är kärnan.

Hur kunde det bli så här?

– Det som händer är komplicerat. Det är en ganska liten byggnad i ett enormt t-baneprojekt. Och många parter är inblandade. Byggherrar, entreprenörer och arkitekter.

För att alla, däribland SL, skulle få inblick i hur det blir när det är klart byggdes en fullskalig modell av ett utsnitt av byggnaden i de verkliga materialen.

– Sådan är processen, den är väldigt tydlig eftersom den är visuell. Och SL har varit med under processen.

Men det var först för drygt ett år sedan som SL insåg säkerhetsproblemet. För alla som går förbi och ser den avspärrade trappan inställer sig frågan är varför det ska ta så lång tid att lösa.

– Jag kan ärligt säga att jag känner mig som en jättetråkig byråkrat i detta som bara skulle vara positivt, säger Bengt Stenberg. Men det är en delikat balansgång mellan säkerhet och design. Och då måste säkerheten gå först.

Nu tycks en lösning faktiskt vara på gång. Ett provisoriskt staket ska upp på taket för att hindra folk att klättra upp. SL hoppas att trappan kan öppna i mitten av juni. I höst stängs den av igen och då är det meningen att en permanent lösning ska ordnas.

Vad den lösningen blir är dock ännu inte klart.

– Vi är i dialog med SL nu, säger Jan Ammundsen. Men det är sedan ganska nyligen och vi kan inte sätta igång innan vi fått något uppdrag av dem. Vi har försökt via staden att få igång en process för det är förstås viktigt för oss. .

– Vi har alla möjliga skäl att vilja ha en bra relation till SL. Och nu har vi en fin dialog, den har kommit igång nu. Nu går det framåt.

Vad vore bäst, att utgå från befintliga byggnaden eller börja om från början?

– Det är inte tal om att bygga om byggnaden. Denska bara justeras. Det är så mycket pengar i det här redan. Förhoppningsvis blir det bra när det är färdigt.

Fakta

Strul på flera ställen

Stationsbyggnaden är ritad av danska 3xn Arkitekter.2015 öppnade den för tunnelbaneresenärer.

Ganska snart visade sig trappan inomhus ner till biljetthallen vara riskabel. Trappstegen var högre än vanligt och den saknade från början mitträcke. Folk ramlade och slog sig.

Byggnaden är formad som en rektangel vars norra långsida vetter mot Karlbergsvägen. Den andra sidan buktar inåt och där finns soltrappan. Denna har hittills varit avspärrad av säkerhetsskäl.

Så sent som i förra veckan åtgärdades de sista besiktningsanmärkningarna på trappan.

Det var från början Trafikverket som ansvarade för bygget, i fjol togs stationen över av SL:s trafikförvaltning.

Soltrappan blev nominerad till Årets Stockholmsbyggnad för sin design.