Här är sopbilen – som även är postbil

Projektet fick i fjol ta emot Transportföretagens hållbarhetspris.
Projektet fick i fjol ta emot Transportföretagens hållbarhetspris.
Miljö- och stadsutvecklingsminister Karolina Skog (MP) gjorde studiebesök.
Miljö- och stadsutvecklingsminister Karolina Skog (MP) gjorde studiebesök.
Varför kan inte sophämtarna dela ut paket också?
Den här prisade lösningen ska minska transporterna i innerstan – nu ska modellen utökas.

Staden vill minska lastbilstransporterna i innerstan, då de bullrar, tar upp plats och oftast släpper ut miljöfarliga ämnen.

Ett steg för att minska trafiken är ha bättre samordning – som att samma bil som kommer med bud och leveranser passar på att med sig sopor och återvinning på vägen tillbaka. På så sätt kan en lastbil göra samma jobb som två lastbilar gjort innan.

Projektet kallas ”älskade stad” och är ett samarbete mellan Stockholms stad och olika branschaktörer. På måndagen fick man celeber påhälsning när miljö- och stadsutvecklingsminister Karolina Skog (MP) gjorde ett studiebesök.

– Jag blev väldigt imponerad av det här samarbetet, säger hon.

En anledning är att det inte är ett tidsbegränsat projekt, utan ett samarbete som bär sig rent ekonomiskt.

– Det är väldigt viktigt att det blir affärsmässigt, säger Karolina Skog.

Vill ha människor istället för trafik

Ministern tycker att det är viktigt att tänka på hur och vem som använder ytorna i staden. Att de främst nyttjas av människor – och inte trafik.

– Det duger inte att ytor i stan går till lastbilar som står stilla, säger Karolina Skog.

Projektet ”älskade stad” sattes igång i mars i fjol. Just nu kör man bara i citykärnan, men planer finns på att expandera till Gamla stan.

 

Fakta

Så fungerar det

Initiativet kommer från Stockholm stad och projektet är ett samarbete med Bring, Ragn-Sells och Vasakronan.

Bring levererar gods till samlastningscentralen i Klara Zenit, beläget i Vasakronans fastighet på Klara Norra Kyrkogata.

Ragn-Sells tar emot och lastar om godset till ett eldrivet fordon. Godset levereras till mottagarna (butiker och kontor).

Rutten går via Mäster Samuelsgatan, Åhléns city, Klarabergsgatan, Slöjdgatan, Drottninggatan och ner i Hötorgsgaraget.

I samband med leveransen hämtas återvinningsmaterial som kartong, papper, trä samt returgods.

Detta tas tillbaka till Klara Zenit och samlastas i större behållare/komprimatorer för att transporteras ut ur staden.

Förhoppning finns om att området utökas successivt, nästa ställe planeras bli Gamla stan.

Projektet fick 2017 ta emot Transportföretagens hållbarhetspris. ”Genom branschöverskridande samverkan har man effektiviserat godstrafiken och bidragit till en mer hållbar och levande stadsmiljö”, lyder en del av motiveringen.

Källa: Älskade stad