Sopkaos i Hässelby villastad

Soporna har inte hämtats på flera veckor på Älvdalsvägen i Backlura. Flera kärl har satts upp för att skräpet ska få plats.
Soporna har inte hämtats på flera veckor på Älvdalsvägen i Backlura. Flera kärl har satts upp för att skräpet ska få plats.
Soporna har inte hämtats på flera veckor på Älvdalsvägen i Backlura. Flera kärl har satts upp för att skräpet ska få plats.
Soporna har inte hämtats på flera veckor på Älvdalsvägen i Backlura. Flera kärl har satts upp för att skräpet ska få plats.
Nytt år, ny sophämtare. Men bytet av entreprenör har inte gått smärtfritt. På vissa gator i Hässelby villastad har soporna inte tömts sedan årsskiftet.

– Det är kaos, säger Mikael Forslund i Backlura.

Det är Stockholm vatten som ansvarar för sophämtningen i staden och sedan årsskiftet har det kommunala bolaget en ny entreprenör för ändamålet. Men det har inte gått smärtfritt att byta sophämtare.

– Den nya entreprenören har inte dykt upp. Vi måste förvara soporna i garagen. Det är kaos alltså, säger Mikael Forslund på Älvdalsvägen i Backlura.

I radhusområdet finns ett gemensamt sopnedkast och för att hämta soporna krävs en särskild kranbil.

– Den skulle vara här för länge sedan och varje gång man ringer säger de att det ska ta två dagar, men det gör det inte, säger Mikael Forslund.

Lilien Kastberg, som liksom Forslund bor på Älvdalsvägen, ägnade hela gårdagen till att få bukt med problemet.

– Äntligen har vi i dag fått extra kärl där vi kan lägga mer sopor, det är en framgång. Men jag fick lägga en hel arbetsdag på att ordna med det här så jag kunde inte arbeta någonting med min redovisningsfirma, säger Lilien Kastberg, som hoppas att soporna hämtas inom ett dygn.

Hon menar att Stockholm vatten har varit tillmötesgående, men betonar att det inte får bli så här.

– Det blir problem när ett sådant här byte sker vid årsskiftet. Då har man extra mycket sopor från jul och nyår och så är det svårt att komma fram i snön. Det är oacceptabelt att det blir så här, säger Lilien Kastberg.

Lokaltidningen har sökt Stockholm vatten för en kommentar, utan att lyckas. På sin hemsida skriver bolaget att de för närvarande har förseningar i tömningen av vissa avfallsbehållare med den här typen av bottentömning och att det beror på bytet av entreprenör.