Min lokala hjälte

Efter sopkaoset: Föreningen vägrar betala

sopkaos södermalm
Sopkaoset har pågått mer eller minde hela hösten på Södermalm.
Bostadsrättsföreningen Mallen på Södermalm har fått fakturan för höstens sophämtning.
Men efter kaoset vägrar ordföranden Caroline Silverudd Lundbom att betala hela beloppet.
– Jag tänker inte betala för en tjänst vi inte fått.

Sopkaoset på Söder har varit en omtalad nyhet under året.

I höstas bytte Stockholm vatten och avfall, som ansvarar för sophämtningen, entreprenör – vilket var kulmen för problemen.

Nu har fakturan kommit till bostadsrättsföreningarna på Södermalm. 81 000 kronor är avgiften för årets sista kvartal.

En summa som Caroline Silverudd Lundbom, ordförande i Brf Mallen inte tänker betala.

– Jag har tillsammans med min förvaltare kommit fram till att vi bara betalar en tredjedel av fakturan, säger hon.

Tvingats stänga av sopnedkasten

Hösten har för dem varit lika problematisk som på andra håll på söder. Men föreningen är några av de få som har kvar sopnedkast i lägenheterna, och kaoset har lett till att de vissa stunder behövts stängas av.

– Det har varit en besvärlig tid. Stundtals har det spridit sig en lukt i hela huset. Jag har full förståelse för att det blir problematiskt att byta entreprenad, men det här har varit allt annat än okej, säger Caroline Silverudd Lundbom.

Beskedet från Stockholm vatten och avfall är att avdrag på avgiften görs på nästa faktura – för första kvartalet av 2018. Allt i enlighet med tjänstegarantin.

Men det är inget som Caroline Silverudd Lundbom godtar.

– Det känns inte som man ansträngt sig för att göra det smidigt. Stockholm stad kunde varit schyssta och bett om ursäkt och varit tydligare med att vi får avdrag på avgiften. Nu gör vi så att vi betalar en tredjedel och så får vi väl twista om resten.

Kan inte göra avsteg från garantin

Men enligt Jan Ekvall, chef för avfallsavdelningen på Stockholm vatten och avfall är det inget som är möjligt.

– Vi kan inte göra avsteg från tjänstegarantin, där det står att ersättning ger på nästa faktura. Man ska komma i håg att det här inte är ett vanligt konsumentavtal utan alla bostadsrättsföreningar är enligt lag skyldiga att teckna avtal för sophämtning.

Hur har det blivit såhär?

– Det är klart att man får räkna med störningar vid entreprenadbyten. Men det har har varit för mycket och för länge, det är bara att konstatera.

Hur ser framtiden ut?

– Förhoppningen är att snart vara i fas. Trenden är att vi sakta går åt rätt håll. De sista veckorna har varit bättre, men jag kan inte lova något exakt datum, säger Jan Ekvall.

Kompensationen till föreningarna är 50 procent av hämtavgiften för varje utebliven hämtning som reklamerats.