Nu slår sopkaoset mot Söder och Norrmalm

Överfullt soprum på Östgötagatan på Södermalm.
Överfullt soprum på Östgötagatan på Södermalm.
Sopkaoset fortsätter. Sedan staden bytte entreprenörer 1 oktober är det Södermalm och Norrmalm som drabbats värst.
– Det är och har varit alldeles för många reklamationer men vi ser en nedåtgående trend, säger Jan Ekvall på Stockholm vatten och avfall.

Sopkaoset i Stockholm är nu inne på sin fjärde månad. Just när staden började få ordning på sophämtningen efter den vilda strejken på Renonorden i somras har nya problem tillstött när de nya avtalen för sophämtningen började gälla 1 oktober.

Den här gången slår det hårdast mot Södermalm och delar av Norrmalm. Bara under vecka 41 gjordes 1 897 reklamationer på Södermalm och 738 reklamationer för distriktet Norra Djurgården/Norrmalm/Vasastan.

– Det är och har varit alldeles för många reklamationer, särskilt under vecka 41. Men nu ser vi en nedåtgående trend både i antalet reklamationer och i antal samtal till vår kundtjänst, säger Jan Ekvall, chef för avfallsavdelningen på Stockholm vatten och avfall.

Nycklar i oordning

Jan Ekvall räknar upp flera anledningar till att entreprenörsbytet 1 oktober har strulat.

– Ny personal, nya hämtningar som varit svåra att hitta och att nycklarna inte varit korrekt uppmärkta från den tidigare entreprenören.

Stockholm vatten och avfall har under hösten anklagat tidigare entreprenörer för sabotage i samband med entreprenörsbytet och hotat med polisanmälan.

– Vi analyserar hur vi kommer att gå vidare med det. Nycklarna har inte överlämnats av den tidigare entreprenören på det sätt som stod i avtalet. De har varit i oordning och på knipporna har båda gamla och avbrutna nycklar funnits, säger Jan Ekvall.

Den tidigare entreprenören på Södermalm, Liselotte Lööf, skriver på sin hemsida att anklagelserna om sabotage är en ”absurd tanke som vi betraktar som förtal”.

Specialåtgärder har satts in

Flera specialåtgärder har satts in för att komma till rätta med problemen. Entreprenören kör dubbla tömningar, morgon och eftermiddag, i de områden där problemen varit som störst och staden har placerat ut containrar och kör ambulerande sopbilar. Ytterligare en entreprenör kör dessutom extra tömningar.

– Så länge de behövs kommer de att vara kvar, säger Jan Ekvall.

Många stockholmare är trötta på sopkaoset, när är problemen lösta?

– Det kommer säkert att ta några veckor till men jag tror det kommer bli snabba förändringar med de åtgärder som vi har vidtagit. Men jag förstår att det är en besvärlig situation  för de som inte får soporna hämtade.

Stockholm vatten och avfall uppmanar alla som är drabbade att höra av sig till deras kundtjänst. Information om containrar och ambulerande sopbilar finns på deras hemsida, www.svoa.se.

Fakta

Så många hämtningar reklameras i innerstan

Antal reklamationer och hur många procent av det totala antalet hämtningar som reklamerades vecka 42:

Södermalm: 1071 reklamationer, 16,18 % av hämtningar.

Norra Djurgården/Norrmalm/Vasastan: 427 reklamationer, 10,76 % av hämtningarna.

Östermalm/Gärdet: 201 reklamationer, 4,56 % av hämtningarna.

Gamla stan/Stora Essingen/Djurgården: 99 reklamationer, 4,01 % av hämtningarna.

Norrmalm/Vasastan: 205 reklamationer, 4 % av hämtningarna.

Kungsholmen/Lilla Essingen: 95 reklamationer, 2,67 % av hämtningarna.

Källa: Stockholm Vatten och Avfall