Sopstopp i Skärholmen – kärlen fulla upp till tredje våningen

Sopkärlen har inte tömts på tre veckor.
Sopkärlen är fulla upp till tredje våningen och entrédörren har ställts upp för att vädra ut lukten.
Sopberget på Ekholmsvägen har växt sig upp till tredje våningen och trapphuset stinker.
– Jag är förbannad, säger Evguenia Yanez, boende i huset.
Enligt Stockholmshem beror problemen på flera återkommande stopp de senaste veckorna.

Det var i början av juli som Evguenia Yanez på Ekholmsvägen 240 i Skärholmen först lade märkte till att sopkärlen i huset var överfulla. I dagsläget når tornet av sopor flera våningar upp.

– Det är fullt till tredje våningen där jag bor och det är dålig lukt i trapphuset, säger hon.

Evguenia Yanez tog kontakt med förvaltaren och kundtjänst på Stockholmshem för att göra en felanmälan. Som hon förstod det skulle soporna tömmas direkt – men många samtal senare upplever hon fortfarande att problemet är stort.

– De sa att de skulle skicka tekniker på en gång, men det är fortfarande fullt. Jag ringde idag och de lovade igen, säger hon.

”Är förbannad”

Evguenia Yanez är inte nöjd med hur Stockholmshem har hanterat situationen. Hon säger att hon tvingas hålla balkongdörren öppen för att vädra och att även entrédörren måste hållas uppställd på grund av stanken.

– Nu har det gått tre veckor och ingen bryr sig. Jag är förbannad, fortsätter hon.

”Har inte varit stopp i tre veckor”

Stockholmshem tillbakavisar dock uppgifterna om att inget har gjorts för att åtgärda problemen. I går, tisdag, var de i kontakt med hyresgästen och förklarade situationen.

– Det har inte varit stopp i soporna i tre veckor. Vi har fått in tre felanmälningar de senaste tre veckorna och dessa har åtgärdats när de har kommit in. Sopsugen har alltså fungerat men det har tyvärr blivit stopp igen, skriver Hanna Grön, kommunikatör på Stockholmshem i ett mejl till Mitt i. 

Hon menar att det rör sig om återkommande stopp.

– Hyresgäster kan därför ha uppfattat det som att det varit stopp hela tiden, men så är inte fallet.

Stockholmshem har nära kontakt med leverantören som hanterar sopsugen för att se till att problemen inte kvarstår och för att undvika fler stopp framöver.

Vi informerar våra hyresgäster löpande om vad som kan slängas i sopnedkasten och vad man bör undvika för att inte orsaka stopp, skriver Hanna Grön.