Sopproblem i västerort efter entreprenörsbyte

Suez tog över sophämtningen i västerort efter Renonorden den 1 oktober.
Suez tog över sophämtningen i västerort efter Renonorden den 1 oktober.
Sopkaoset fortsätter. Sedan staden bytte entreprenörer 1 oktober har 1 579 reklamationer gjorts i västerort/Järva.
– Det är och har varit alldeles för många reklamationer men vi ser en nedåtgående trend, säger Jan Ekvall på Stockholm vatten och avfall.

Sopkaoset i Stockholm är nu inne på sin fjärde månad. Just när staden började få ordning på sophämtningen efter den vilda strejken på Renonorden i somras har nya problem tillstött när de nya avtalen för sophämtningen började gälla 1 oktober.

I Hässelby, Vällingby, Spånga, Tensta, Rinkeby och Kista lämnades 1 579 reklamationer in under de tre första veckorna i oktober.

– Det är och har varit alldeles för många reklamationer, särskilt under vecka 41. Men nu ser vi en nedåtgående trend både i antalet reklamationer och i antal samtal till vår kundtjänst, säger Jan Ekvall, chef för avfallsavdelningen på Stockholm vatten och avfall.

Specialåtgärder har satts in

Flera specialåtgärder har satts in för att komma till rätta med problemen. Entreprenören kör dubbla tömningar, morgon och eftermiddag, i de områden där problemen varit som störst och staden har placerat ut containrar och kör ambulerande sopbilar. Ytterligare en entreprenör kör dessutom extra tömningar.

– Så länge de behövs kommer de att vara kvar, säger Jan Ekvall.

Många stockholmare är trötta på sopkaoset, när är problemen lösta?

– Det kommer säkert att ta några veckor till men jag tror det kommer bli snabba förändringar med de åtgärder som vi har vidtagit. Men jag förstår att det är en besvärlig situation  för de som inte får soporna hämtade.

Stockholm vatten och avfall uppmanar alla som är drabbade att höra av sig till deras kundtjänst. Information om containrar och ambulerande sopbilar finns på deras hemsida, www.svoa.se.