Sopproblemen är ännu inte lösta

Christin Kamph Wennergrens bostadsrättsförening ringer Stockholm Vatten varje dag.
Christin Kamph Wennergrens bostadsrättsförening ringer Stockholm Vatten varje dag.
När det blir fullt i röret till den underjordiska behållaren ställer folk sina påsar direkt på marken.
När det blir fullt i röret till den underjordiska behållaren ställer folk sina påsar direkt på marken.
Sopkaoset fortsätter. Stockholm Vatten trodde att problemet skulle vara löst i slutet av januari. Men soporna samlas fortfarande på hög utanför många flerbostadshus.

– Det är så äckligt och urdåligt skött, säger Christin Kamph Wennergren, ordförande i en bostadsrättsförening i Riksby som drabbats hårt.

Soppåsarna ligger i drivor utanför husets sopnedkast – igen. Fåglar har slitit hål på en del påsar och skräp ligger även marken.

– Det är skräp även nere vid Kvarnbacksvägen, det blåser iväg. Det är plast och apelsinskal och you name it. Det ligger till och med tamponger på marken. Det är inte så himla käckt, säger Christin Kamph Wennergren.

Så här har det sett ut till och från sedan kommunens nya entreprenör, Ragnsells, tog över vid årsskiftet. Soporna har bara tömts två gånger sedan början av januari. I vanliga fall töms behållaren en gång i veckan. Christin Kamph Wennergren och den som är vice ordförande i föreningen turas om att ringa Stockholm Vatten för att få veta när problemet ska vara löst.

– Jag är mest rädd för vad händer framåt om inte får ordning på det. När det blir varmt hur kommer det att lukta, säger Christin Kamph Wennergren och tillägger att hon ”börjar bli lite uppgiven”.

– Jag är extremt besviken på Stockholm Vatten. Det är faktiskt skattebetalarnas pengar.

Enligt Stockholm Vatten medförde övergången till den nya entreprenören Ragnsells stora driftproblemen vid årsskiftet. De nya fordonen som användes kunde inte lyfta de underjordiska behållarna. Dessutom var all hämtpersonal helt ny och hade svårigheter att hitta. Nu har Ragnsells bytt ut alla lastbilar, berättar Katarina Johansson, enhetschef på Stockholm Vatten.

– Det går bättre nu, antalet reklamationsärenden är nu nere på samma nivå som med den tidigare entreprenören, säger hon.

Men det finns fortfarande ett 50-tal kunder i kommunen som har stora problem med sophämtningen ända sedan årsskiftet.

– Att få ordning på hämtningen på de här adresserna har högsta prio. Det måste bara komma i ordning nu, säger Katarina Johansson.

Stockholm Vatten har nu satt igång en oberoende utredning om vad som gått fel under bytet till den nya entreprenören.