SOS: ”Vi ger inga kommentarer”

SOS Alarm vill inte ge några kommentarer om Liselott Karlssons klagomål på hanteringen av faderns dödsfall.

– I nuläget ger vi inga kommentarer. Vi får avvakta och se vad anmälningarna leder till, säger press­talesmannen Anders Klarström.

SOS uppger att den generella rutinen är att se över verksamheten om det visar sig att det finns brister i rutinerna.

– Har vi gjort något som vi hade kunnat göra bättre betraktas det som en avvikelse. Har vi brustit gör vi allt vi kan för att åtgärda det.

Hur då?

– Genom att utbilda personalen, gå igenom rutinerna och upprätta checklistor. Är det en person som har begått ett misstag pratar vi såklart med den anställda för att se över om det är en engångsföreteelse eller om det behövs kompletterande utbildning.

I Stockholm dör cirka 15 700 personer varje år. Olika entreprenörer har hand om olika typer av transport. Ambulanssjukvården i Stockholm AB kör personer som har avlidit i hemmet.