Spånga station – Så ser planen ut

Pendlare på Spånga station.
Pendlare på Spånga station.
Perrongen har breddats och förlängts. Nya vindskydd och informationssystem är på plats.
Perrongen har breddats och förlängts. Nya vindskydd och informationssystem är på plats.
Ny banvall och nya ledningar. Två nya spår har lagts som sommaren 2018 ska bli fyra.
Ny banvall och nya ledningar. Två nya spår har lagts som sommaren 2018 ska bli fyra.
Pendeltågen rullar igen på Spånga station.
Pendeltågen rullar igen på Spånga station.
Perrongen används aktivt efter sommaruppehållet.
Perrongen används aktivt efter sommaruppehållet.
Ny gång- och cykelväg på Solhöjden som beräknas öppnas till hösten.
Ny gång- och cykelväg på Solhöjden som beräknas öppnas till hösten.
Från Spånga station rullar pendeltågen igen efter avstängningen i sommar. Röster från Spånga station i onsdags tycker att det är bra att det byggs när Stockholm växer men att informationen varit knapphändig. Maria Taylor, kommunikationsansvarig för Mälarbanan på Trafikverket svarar på våra frågor.

Spånga station har öppnats för trafik igen efter sommaruppehållet. Enligt Trafikverket har de förlängt och breddat perrongen samt byggt flera väderskydd. Även banområdet har fått en förnyad banvall och ett breddat spårområde, där pendeltågen i nuläget rullar på två nya spår.

Enligt Maria Taylor, kommunikationsansvarig för Trafikverkets projekt Mälarbanan kommer ytterligare ombyggnationer vid Spånga station göras sommaren 2018.

– Stockholms stads detaljplan för området Spånga-Barkarby har tagit tid. Innan det är klart, kan vi inte göra klart hela spårområdet. Men vi har schaktat och gjort ny banvall, breddat spårområdet och lagt ned ledningar, för att trafiken ska kunna gå på nya spår.

Sommaren 2018 stängs stationen igen för att lägga om de nya spåren och lägga till ytterligare två. Totalt blir det fyra spår, vilket ska öka kapaciteten för hela sträckan Kallhäll-Spånga som beräknas bli helt färdigt 2020.

– Även ett heltäckande tak över större delen av perrongen tillkommer, säger Maria Taylor.

”Sommaren 2018 stängs stationen igen för att lägga om de lagda spåren och lägga till ytterligare två.”

Pendlare efterfrågar mer information

Anna Harder trivs med den nya stationen men efterfrågar mer information. Foto: Helena Boman Brodie

Anna Harder, 40 år, Spångabo, som sitter på den nya perrongen, säger att ombyggnationerna under sommaren inte påverkat henne. När stationen nu har öppnats, pendlar hon därifrån.

– Jag pendlar till Odenplan varje dag. Det kommer att bli bra. Redan nu finns till exempel fler sittplatser. Jag har förstått att de inte är klara. De kunde kanske informera bättre om hur planen ser ut. Ha skyltar vid stationen som berättar om vad som händer. Visst, det har stått lite i lokaltidningen men informationen är knapphändig, säger Anna Harder.

Pia Pettersson tycker om att åka pendeltåg. Foto: Helena Boman Brodie

Även Pia Pettersson, 53 år, som bor i Rinkeby och förtidspensionär, efterfrågar mer information.

– Jag ska klippa mig hos dottern i Kungsängen som har salong. Jag är van att stationen är avstängd och att det går ersättningsbussar. Jag tycker om att åka tåg, det är skönt. Jag undrar varför de inte gör alla renoveringar i rätt ordning. Informationen har varit obefintlig, säger Pia Pettersson.

Maria Taylor säger att Trafikverket informerat med utskick hem till Spångaborna och att detaljerad information finns på hemsidan. Det finns också ett pilotprojekt med en SMS-tjänst för Spånga-Barkarby.

– Det går att anmäla sig till vår störningstjänst på hemsidan, där kan du prenumera på uppdateringar. Du kan även följa information för hela projektet Mälarbanan på Instagram. Vi har haft informationsskyltar på andra stationer. Det är intressant att höra att det finns intresse även vid Spånga station. Vi ska se vad vi kan göra, säger Maria Taylor.

”Vi har talat skyltar på stationen tidigare. Intressant att höra att det finns intresse.”

Spånga station ingår i projektet Mälarbanan

Spånga station ingår i projektet Mälarbanan som syftar till att förbättra infrastrukturen för tågtrafiken mellan Stockholm och Mälardalen. Stationerna ska vara säkra, attraktiva inslag i stadsmiljön. Målet är att öka kapaciteten för järnvägen och minska trängseln. Stationerna ska bli knytpunkter för olika kommunikationsalternativ. Vid Spånga station ersätts den gamla cykelvägen med en gång- och cykelväg upp mot Solhöjden.

– Den har vi breddat och gjort mer tillgänglig. Det krävdes fler sprängningar av berget än planerat, men den beräknas öppnas till hösten. Den andra cykelbanan från Barkarby till Spånga, med avslut vid Bergslagsvägen är avstängd på grund av byggandet av E:4 förbifart Stockholm som i området spränger för tunnelmynningar och brofästen. Jag kan inte säga hur länge den är avstängd, säger Maria Taylor.

Paul Godymirski har just börjat pendla från Spånga station in till stan. Foto: Helena Boman Brodie

Paul Godymirski, 22 år, Vällingby/Spånga, student på Handelshögskolan sitter i ett av de nya vindskydden på perrongen. Han tycker pendeltåget är skönare att åka än tunnelbanan.

– Att de bygger om för att synka olika transportmedel är enbart positivt. Jag har inte hört om byggplanerna, men så har jag inte heller sökt information aktivt, säger Paul Godymirski.

Abdul Fattah uppskattar den nya stationen och att de bygger nytt när staden växer. Foto: Helena Boman Brodie

Även Abdul Fattah, 49 år och VVS tekniker från Spånga/Vällingby tycker om att åka pendeltåg och ser positivt på förändringarna.

– Det har blivit mycket bättre, exempelvis tiderna. Det var fler förseningar förut. Stationen har fått bättre utsikt och ser fräschare ut. Det är bra att de bygger om, för framtiden. Stockholm växer, då behövs sådana här satsningar, säger han.

”Stationen har fått bättre utsikt och ser fräschare ut.”

Enligt Trafikverket är anledningen till att projektet Mälarbanan tar tid är att det är ett omfattande projekt med många delar att ta hänsyn till.

– Det är ett komplext arbete och utmaning att vi bygger i tättbebyggt område med samtidig trafik, utom de tillfällen om året då vi stänger av helt. Då byggs det dygnet runt och under sommarens avstängning var det 500 personer som jobbade med Mälarbanan. Ett arbete som normalt skulle ta 6-7 månader görs då på på 5-6 veckor, säger Maria Taylor, på Trafikverket.