ANNONS

Tvärbanan i Slaktis kan däckas över

Globen station.
Globen station.
Staden vill överdäcka ytterligare fyra knutpunkter för att få plats med fler bostäder i Stockholm – en av dessa ligger i Slakthusområdet.
– På vissa platser är detta den bästa lösningen för hur vi bygger framtidens Stockholm, säger Daniel Helldén.
ANNONS

Överdäckning – ett magiskt sätt att trolla bort fula vägar och spår, samtidigt som det ger plats för Stockholms bristvara nummer ett: Bostäder.

Nu pekar Stockholms stad ut fyra lämpliga platser som kan överdäckas i framtiden – en av dem är Slakthusområdet.

Platser som staden vill däcka över

Överdäckning av tvärbanan vid Globen station norr om Slakthusområdet. Mellan Konstgjutargatan i norr och Palmfeltsvägen i söder. Förslaget tas med när programmet för hela Slakthusområdet diskuteras i framtiden.

Överdäckning av tunnelbanan vid Örnsberg. Idén har varit att bygga ovanpå tunnelbanan, men det skulle bli för dyrt. I stället är tanken nu att överdäcka utan att bygga bostäder ovanpå.

Överdäckning av tunnelbanan vid Liljeholmen. Staden utreder om det går att däcka över spåren väster om stationen. Tanken är att bygga bostäder, kontor och en takpark samt att ge Liljeholmens galleria mer plats.

Västra city. Förslaget måste ske på lång sikt eftersom Stockholm stad inte äger marken. Visionen är att järnvägen mellan Tegelbacken till Karlberg samt Klarastrandsleden däckas över. Skulle det gå i lås skulle en stor yta bli tillgänglig.

Vi skapar den moderna storstaden vi vill bo och arbeta i

Joakim Larsson (M)

– Genom att överdäcka spår- och vägområden bygger vi bort stadsbarriärer och skapar möjligheter för nya bostäder, samtidigt som vi vidareutvecklar Stockholms karaktär. På så sätt skapar vi den moderna storstaden vi vill bo och arbeta i, både i dag och i framtiden, säger Joakim Larsson (M), stadsbyggnadsborgarråd, i ett pressmeddelande.

Stadsbyggnadsborgarrådet Joakim Larsson (M). Foto: Mitt i

Stadsbyggnadsborgarrådet Joakim Larsson (M). Foto: Mitt i

ANNONS

Fem överdäckningar som redan är på gång

Hagastaden. Överdäckning av en 800 meter lång sträcka av E4/E20 och järnvägen mellan Stockholm och Solna. 3 000 bostäder och 14 000 arbetsplatser planeras i Stockholm och ännu fler i Solna.

Slussen. Slussen byggs om för att säkra Mälaren som dricksvattentäkt men är också ett projekt som överdäckar trafikinfrastruktur. Bland annat byggs Stadsgårdsleden över och ovanpå anläggs en ny park strax öster om Katarinahissen.

Klara city view. Projektet är en överdäckning av Klarastrandsleden söder om Klarabergsviadukten. Det ska byggas kontor, handelsplatser och cirka 30 bostäder.

Centralstationsområdet. Överdäckning av spårområdena mellan Kungsgatan och Klarabergsviadukten, Centralstationen och Vattugatan. Överdäckningen möjliggör för nya kontor, handel, bostäder och parkmiljöer. Jernhusen äger marken. Skede för projektet är tidig dialog före samråd.

Roslagsbanan till city. Det är beslutat i Sverigeförhandlingen att Roslagsbanan förlängs genom nedgrävning i tunnel från Universitetet till Odenplan och T-centralen. Det kommer i Stockholms stad möjliggöra cirka 500 nya bostäder.

Vy mot Katarinahissen vid Slussen Södermalm

Så här ser Slussen ut i dag … Foto: Google maps

Vision av hur överdäckningen ska bli över Stadsgårdsleden i riktning mot Katarinahissen och Slussen Södermalm

… och så här ska vyn mot Katarinahissen se ut när Stadsgårdsleden har däckats över. Illustration: White arkitekter

ANNONS
Mitt i:s nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev!

Få de bästa lokala nyheterna från Mitt i Söderort – Bandhagen Årsta Högdalen direkt i din inkorg.

Här kan du anmäla dig till fler nyhetsbrev.

Något gick fel. Vänligen prova igen!

Tack! Vi har skickat en bekräftelse till din inkorg.