Spåren genom Solna grävs ner

Spåren genom Huvudsta ska grävas ner.
Spåren genom Huvudsta ska grävas ner.
Efter många års diskussioner – nu händer allt samtidigt.

Spåren som delar Solna grävs ner, Huvudstaleden ska gå i tunnel och Solnaborna kan få en ny pendeltågsstation.

Det kan bli möjligt genom en överenskommelse om framtidens infrastruktur som staden tecknat med Trafikverket.

De radikala trafiknyheterna står att läsa i den principöverenskommelse som staden har tecknat med Trafikverket. Nästa måndag kommer kommunstyrelsen att ta ställning till innehållet.

I överenskommelsen slås det bland annat fast att planeringen av Mälarbanans framtida sträckning genom Solna och en utredning av Huvudstaleden i tunnel går hand i hand.

– Vi har kommit överens om att vi ska samordna planläggningen av Mälarbanan genom Solna och utredningen av Huvudstaleden i tunnel. Det är inte längre två fristående projekt utan man har nu sett att de hör ihop, säger Pehr Granfalk (M), kommunstyrelsens ordförande.

Såväl Granfalk som Solnas förre borgmästare Lars-Erik Salminen (M) har varit stenhårda på att Solna måste få något tillbaka om man ska släppa fram Mälarbanan genom Huvudsta.

– Det här är resultatet av en diskussion vi haft. Mälarbanan är ett stort intrång i Solna så vi har varit rätt franka i den frågan att Huvudstaleden i tunnel är viktigt för oss, säger han.

I överenskommelsen står också att man ska studera möjligheten att anlägga en pendeltågsstation i Huvudsta.

– Finns det en möjlighet att förlägga en station där så vill vi det. Sedan får landstinget och andra inblandade säga sitt, men vi vill ha flera kollektivtrafikanknytningar, så då tycker vi att det nu är bra att se över det, säger Pehr Granfalk.

Det fastslås också att parternas ambition är att man snarast ska påbörja planarbetet för Mälarbanan. Samtliga detaljplaner ska ha antagits årsskiftet 2018-2019.

Enligt Pehr Granfalk är en nedgrävning av såväl de befintliga pendeltågsspåren som de två nya spåren för Mälarbanan det enda alternativet.

– Det måste bli en överdäckning genom Solna. När Sundbyberg gör det på sin sida har vi inget val. Det blir en höjdskillnad på flera meter annars – ett hopp i luften från Sundbyberg till Solna.

En överdäckning möjliggör även byggnation på de outnyttjade ytor som idag finns intill spåren. Granfalk vill även utreda möjligheten att bygga ovan på överdäckningen.

– Det är ett sätt för oss också att finansiera detta. Vi kommer att bli av med en stor barriär i Solna, slår han fast.

Målet är att utredningen av Huvudstaleden i tunnel ska vara klar för nästa nationella plan för att bygga ut infrastrukturen i Sverige 2018-2029.

När kan tunnelbygget börja då?

– Ja, någonstans inom 2018-2029 om det kommer in i planen.

Nästa måndag ska kommunstyrelsen ta ställning till principöverenskommelsen.

Oppositionsledaren Arne Öberg (S) är positiv till paketet och att man gör en gedigen utredning.

– Det stora i det här är inte Huvudstaleden i tunnel utan överdäckningen. Tågspåren är idag ett jättesår. För stadsmiljön blir det här mycket positivt. Sen är det kul att vi får lite gehör för en ny pendeltågsstation, vi har tjajat om det länge. Huvudsta får fantastiska kollektivtrafikmöjligheter. Nästa stopp efter Huvudsta blir ju Odenplan, säger han.