ANNONS

Sparkcyklar i drivor – så vill stan rensa upp

Tanken är att sparkcyklarna ska vara ett alternativ till bil, taxi och cykel.
Tanken är att sparkcyklarna ska vara ett alternativ till bil, taxi och cykel.
De nya elsparkcyklarna lämnas vind för våg i såväl snödrivor som på trottoarerna.
Nu kan det bli förbjudet att ställa dem ifrån sig i vissa delar av stan.
– De är en smart lösning, men det är också viktigt att det är framkomligt, säger trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP).
ANNONS

I höstas kom de första elsparkcyklarna till Stockholm, när företaget Voi Technology etablerade sig i stan. Några månader senare följde företaget Lime efter.

Tanken är att sparkscyklarna ska vara ett alternativ till bil, taxi och cykel. Men alla är inte förtjusta.

”De står och dräller överallt”

En baksida är att elsparkcyklarna inte parkeras i särskilda ställ, utan lämnas lite här och var. Ibland mitt i gångbanorna, så att de till hindrar framkomligheten.

Trafikkontoret har det senaste halvåret fått runt 20 klagomål på sparkcyklarna, de flesta handlar just om att de står i vägen på gångbanor.

– De står och dräller överallt. Jag är så trött på det, säger Inga-lill Nordenskiöld som bor vid Hornstull.

Även i snösvängen är man irriterad. I P4 Stockholm har man kunnat höra om snöröjaren Leif som är less på såväl sparkcyklar som hyrcyklar som gör det svårt att ploga stans trottoarer.

Sparkcyklarna har inga fasta platser. Utan lämnas lite varstans efter användning. Foto: Inga-lill Nordenskiöld

Haft möte om framtiden

Stockholms stad är medveten om problemet.

ANNONS

Nyligen träffades trafikborgarrådet med representanter från trafikkontoret och företagen Voi, Lime, EU-Bike, Blinkee City, Nextbike, Felyx och Tier för att prata om elsparkcyklar och hyrcyklar i stan.

Bland annat diskuterades hur fordonen inte ska blockera framkomligheten på stadens gator och trottoarer.

– Vi har diskuterat olika lösningar som gör att företagen raskt kan plocka bort dem om de står i vägen, säger Daniel Helldén (MP), trafikborgarråd.

Redan nu samlas sparkcyklarna in varje natt. Men det kan även finnas behov att de försvinner snabbare än så.

Kan förbjudas ställas i City

En möjlig lösning är att förbjuda att parkera elsparkcyklar på Drottninggatan i City och i Gamla stan. En annan idé är att ha så kallade ”hot-spots” där staden kan upplåta en offentlig yta där många elsparkcyklar kan lämnas. I dag finns det inga sådana ytor.

– Som till exempel vid knutpunkter som Fridhemsplan eller Odenplan, säger Daniel Helldén.

Inget är ännu spikat. Men trafikborgarrådet ser gärna att elsparkcyklarna stannar i staden.

– Vi tycker att det är en smart lösning. Men det är också viktigt att det är framkomligt, säger han.