Unga ska hitta sina fritidsaktiviteter med hjälp av influencers

Sparks, Danderyd, Alexandra Krook
Influencern Penny Parnevik testar på bågskytte för att visa vilka sporter som finns.
Många unga i åldern 10-15 år har ingen aktivitet efter skoltid. Det vill Alexandra Krook ändra på och har startat Sparks Generation, en ideell förening som ska få unga att hitta sin grej.

När Alexandra Krook, fick redan på att över 100 000 ungdomar mellan 12 och 15 år i Sverige år står utan aktivitet på fritiden kände hon att något måste göras.

– Att ha en meningsfull fritid är viktigt på så många olika plan. Barn som vet vad de gillar och ägnar tid åt sitt intresse i föreningslivet får känna glädje, motivation i att få utvecklas genom att det finns ledare som utmanar och uppmuntrar dem inom sitt eget valda område. De hamnar i nya sociala sammanhang, säger Alexandra Krook som är verksam i hela Sverige.

Hon säger också att det finns forskning som visar att de ungdomar som har en meningsfull fritid får bättre självkänsla, bättre framtidsutsikter och minskar sannolikheten för att testa alkohol och droger.

Sparks, Danderyd, Alexandra Krook

Alexandra Krook har startat upp Sparks Generation.

Finns något för alla

Alexandra startade den ideella föreningen Sparks Generation som har som mål att få ungdomar att testa på olika aktiviteter så att de till slut kan hitta något som passar dem. 

Hon menar att det finns något för alla, oavsett var man bor.

Till sin hjälp jobbar hon med ett par influencers som har många följare på bland annat Instagram och Youtube. Dessa är Penny Parnevik från TV-programmet Parneviks samt syskonparet, Emil och Wilma Holmquist.

De kommer att testa allt från sporter, konst & kulturaktiviteter till olika skolämnen på sikt som de sedan lägger upp på sina kanaler.

– Om man har sett någon göra något som ser kul ut kan man få känslan att det där vill jag också prova på. Det finns runt 70 sporter att upptäcka och 50 andra spännande intresse inom konst, kultur, djur och naturämnen, säger hon.

Hinder på vägen

Att ungdomar i åldern 10-15 år inte provar på nya aktiviteter beror enligt Alexandra främst på fyra saker. Dels att de inte känner till vilka saker som finns i området eller att de förutsätter att det inte finns något som passar dem. Sedan vill man inte vara nybörjare då man är rädd att man skall göra bort sig.  

De upplever också att många idrotter är ”stängda”, att de är för gamla för att börja.

– I vissa sporter är det kanske så men vi vill lyfta fram de sporter där så inte är fallet som till exempel volleyboll,  bågskytte och badminton . 

För två år sedan använde Alexandra en referensgrupp från IFK Stocksund och har sedan dess ägnat sig åt att lyssna på ungdomar, göra djupintervjuer och genomföra workshops och på så sätt utveckla lösningen med Sparks Generation.

Nystartad förening

Föreningen lanserades i början på april och redan har Svenska volleybollförbundet och Svenska bågskytteförbundet anslutit sig. De har också ett samarbete med Stockholms Stads Kulturskolor. 

Målet är att kommuner, kulturskolor, idrottsförbund och föreningar över hela landet, ska gå med.

– Jag kan uppleva att ungdomarna har fattat direkt vad vi ska göra och svårigheten har legat i att förklara för vuxna vad som finns på youtube och vad influensers gör. Det finns många jättebra som ungdomar i dag följer.

Alexandras drömscenario är att alla barn och unga känner till sin gnista och ägnar tid till den. Hon vill att de får vara i en situation där de finner en mening.

– De social bitarna är viktiga och att unga genom sitt intresse hittar kompisar som gillar en för att man är den man är, säger hon.

Sparks Generation finns bland annat på Instagram (@sparksgeneration) och Youtube.

Fakta

Det här är Alexandra Krook:

Namn: Alexandra Krook.

Ålder: 49 år.

Familj: Man och fyra döttrar samt två utomhuskaniner.

Bor: Djursholms-Ösby, Danderyd.

Aktuell med: Har startat Sparks Generation.