Spärrfritt – men bara till nästa år

Vid Gubbängens tunnelbanestation, uppgången Herrhagsvägen, finns egentligen inte plats för en spärrvaktshytt. Men nästa år måste problemet vara löst.
Vid Gubbängens tunnelbanestation, uppgången Herrhagsvägen, finns egentligen inte plats för en spärrvaktshytt. Men nästa år måste problemet vara löst.
År 2013 har politikerna i landstinget bestämt att samtliga tunnelbane- och pendeltågsstationer ska ha biljettspärrar.

Gubbängen är en av mycket få stationer som inte har några vid en av uppgångarna.

Tunnelbanan från Alvik rullar in på perrongen vid Gubbängen och ett gäng personer tar sig uppför rulltrappan och den vanliga trappan.

När de kommer upp i ingångshallen vid Herrhagsvägen är det fritt fram att gå rakt ut på gatan. För just här finns inga spärrar alls – vare sig automater eller någon biljettlucka.

En stund senare kommer Carola Bergstedt förbi med 1-årige Julian i vagnen.

– Det är så enkelt att ta sig in här och bara rulla bort vagnen till hissen. Blir ju bökigare när spärrarna kommer upp. Men vi ska flytta till Farsta och där är det ju spärrar, säger hon.

Thomas Silvander, ansvarig för intäktssäkringen på SL, säger att det bara är ett fåtal stationer som inte har spärrar i dag.

– Entrén i Gubbängen byggdes om för några år sedan och då ville vi sätta upp en spärrkiosk för en spärrvakt. Men problemet är att det är för trångt där. När stationen öppnade 1950 såg inte reglerna ut som de gör 2012. Det är helt andra krav på arbetsmiljö nu med personalutrymmen som toalett, pausrum och omklädningsrum.

Men problemet måste lösas för senast vid utgången av 2013 är planen att alla stationer ska ha biljettspärrar. Då och då förekommer diskussioner om huruvida det är lönsamt med spärrar.

Vi arbetar enligt de direktiv som beslutsfattarna ger oss och enligt dem ska det vara spärrar överallt. För några år sedan togs spärrarna bort vid utgången mot Saltsjöbanan i Slussen för att det blev för mycket trängsel i trappan där.

Det testet slog dock inte väl ut, konstaterar Thomas Silvander. Fuskåkandet ökade.

– Vi måste titta på andra sätt att förbättra flödet. Vi har precis infört enkelriktade biljettspärrar vid S:t Eriksplan, Mariatorget och Gullmarsplan. Det ska leda till mindre krockar för resenärerna, är tanken.

Gubbängsbon Maj Lundqvist står vid den lilla gula stämpelapparaten med sin vikta åkremsa.

– Jag hoppas vi får en spärrvakt så att man kan köpa remsor där, säger hon.

Fakta

Vad tycker du om att det blir biljettspärrar här nästa år?

Ulla Friborg, Gubbängen:

”Jag har tid att plocka fram kortet, för jag är pensionär nu. Men om jag hade jobbat hade jag tyckt att det vore bättre och går fortare utan spärr.”
Daggy Lulsegel, Gubbängen:

”Spelar ingen roll. Jag åker bara tunnelbana tre gånger per år, kanske. Åker bil annars. Bra att det skapas ännu en arbetsplats i alla fall.”
Hanna Ekstrand, Hökarängen:

”Lite tråkigt. Det är smidigare så här, inte lika många stopp. I dag tog jag den här vägen för att slippa leta efter mitt kort.”
Sophia Sommer, Gubbängen:

”Lite meckigare blir det att dra kortet och sedan gå igenom. Bökigt när man har barnvagn. Men det är klart alla ska betala för att åka.”