Spårväg och t-banelinjer kan börja byggas tidigare

Järfälla växer med mer 14 000 bostäder fram till 2030 nära de nya t-banestationerna på blåa linjen.
Nu är utbyggnaden av tunnelbanans blå linje mellan Akalla och Barkarby i gång.
Utbyggnaden är i gång på tunnelbanans blåa linje och i höst väntas även bygget med den gula linjen dra igång.
Förhandlingar pågår också för att tidigarelägga andra tunnelbane- och spårvägssatsningar.
Men den sviktande konjunkturen skapar också vissa orosmoln.

Sprängningarna för förlängningen av tunnelbanans blå linje från Akalla till Barkarby har börjat och nu i maj väntas mark- och miljödomstolen komma med sin dom för blå linjens förlängning söderut till Södermalm, Nacka och Söderort.

Tanken är bygget ska dra i gång i höst, likaså för gula linjen från Odenplan till Arenastaden, trots att alla tillstånd inte är i hamn än.

Tunnelbaneutbyggnaden är avtalad i Stockholmsöverenskommelsen, där staten är med och finansierar tillsammans med region Stockholm, Nacka, Stockholm stad, Järfälla och Solna mot att 78 000 bostäder byggs nära de nya tunnelbanestationerna fram till år 2030.

Nya bostäder – och helt ny linje i SL-trafiken

Byggtakten bromsar in

Men byggtakten i regionen har slagit av och i Nacka drog sig nyligen en fastighetsutvecklare med motiveringen att det inte längre ansågs lönsamt.

Som det ser ut nu har kommunerna grepp om det. Men vi har avstämning varje månad om läget

Hans Rode, ordförande Stockholmsöverenskommelsen

Om fler avhopp är att vänta är svårt att sia, enligt Hans Rode, statens representant och ordförande i Stockholmsöverenskommelsen och Sverigeförhandlingen. Men inga justeringar är för tillfället aktuella varken på antalet bostäder eller på tunnelbanesatsningarna.

– Som det ser ut nu har kommunerna grepp om det. Men vi har avstämning varje månad om läget. Erfarenheten säger att det går upp och ner i konjunkturen och kommunerna har lång tid kvar på sig, säger han.

Flera projekt kan tidigareläggas

2017 slöts också avtal i Sverigeförhandlingen som ska ge t-bana mellan Älvsjö och Fridhemsplan, spårvagn mellan Älvsjö och Flemingsberg och förlängd Roslagsbana till T-centralen, mot att Huddinge, Stockholm, Vallentuna, Täby och Österåker bygger drygt 100 000 bostäder fram till 2035.

Just nu pågår förhandlingar om att tidigarelägga byggstarten för åtminstone två av de tre projekten med upp till tre år.

Förhandlingarna är fortfarande i ett tidigt skede, men man siktar på att ha fattat beslut om vilka projekt det blir senare under året.

– Det är min ambition att vi under 2019 ska komma fram till om något, ett par eller alla objekt kan tidigareläggas. Dock kan alla inte starta samtidigt, säger Irene Svenonius (M), finansregionråd.

Så blir det nya tunnelbanenätet

.

Nya tunnelbanan liten bild

Den nya utbyggda tunnelbanan.

Fakta

Sthlmsförhandling och Sverigeförhandling

Stockholmsöverenskommelsen från 2014 innehåller utbyggd blå linje mellan Akalla-Barkarby, Kungsträdgården-Nacka via Södermalm, och Kungsträdgården-Hagsätra via Gullmarsplan, samt gul linje mellan Odenplan och Arenastaden via Hagastaden.

78 000 bostäder ska byggas nära de nya t-banestationerna fram till år 2030.

Finansering står staten, region Stockholm och berörda kommunerna för.

Sverigeförhandlingen, avtal Stockholm, från 2017 innehåller utbyggd tunnelbana från Fridhemsplan till Älvsjö, Spårväg syd – spårvagn mellan Älvsjö och Flemingsberg via Kungens kurva, förlängd Roslagsbana till t-centralen samt nya tunnelbanestationen Hagalund på gula linjen. Därtill ett 30-tal objekt för förbättrad cykelinfrastruktur i Huddinge, Stockholm stad och Täby.

100 370 bostäder ska byggas fram till år 2035.

Finansiering står staten, region Stockholm och berörda kommunerna för.