Spårväg syd till Flemingsberg kan byggas tidigare

Senare i år kommer besked om spårvagnslinjen mellan Älvsjö och Flemingsberg via Skärholmen tidigareläggs med upp till tre år.
Senare i år kommer besked om spårvagnslinjen mellan Älvsjö och Flemingsberg tidigareläggs.
Utbyggnaden är i gång på tunnelbanans blåa linje och bygget med gula linjen väntas dra igång i höst.
Förhandlingar pågår också för att tidigarelägga spårvagnslinjen mellan Älvsjö och Flemingsberg.
Men den sviktande konjunkturen skapar också vissa orosmoln - något som Huddinge hittills inte märkt av.

Sprängningarna för förlängningen av tunnelbanans blå linje från Akalla till Barkarby har börjat och nu i maj väntas mark- och miljödomstolen komma med sin dom för blå linjens förlängning söderut till Södermalm, Nacka och Söderort.

Tanken är bygget ska dra i gång i höst, likaså för gula linjen från Odenplan till Arenastaden, trots att alla tillstånd inte är i hamn än.

Tunnelbaneutbyggnaden är avtalad i Stockholmsöverenskommelsen, där staten är med och finansierar tillsammans med region Stockholm, Nacka, Stockholm stad, Järfälla och Solna mot att 78 000 bostäder byggs nära de nya tunnelbanestationerna fram till år 2030.

Nya bostäder – och helt ny linje i SL-trafiken

Byggtakten bromsar in

Men byggtakten i regionen har slagit av och konjunkturen är vikande.

I Nacka drog sig nyligen en fastighetsutvecklare ur med motivering att det inte längre ansågs lönsamt.

Som det ser ut nu har kommunerna grepp om det. Men vi har avstämning varje månad om läget

Hans Rode, ordförande Stockholmsöverenskommelsen

Om fler avhopp är att vänta är svårt att sia, enligt Hans Rode, statens representant och ordförande i Stockholmsöverenskommelsen. Men inga justeringar är för tillfället aktuella varken på antalet bostäder eller på tunnelbanesatsningarna.

– Som det ser ut nu har kommunerna grepp om det. Men vi har avstämning varje månad om läget. Erfarenheten säger att det går upp och ner i konjunkturen, och kommunerna har lång tid kvar på sig, säger han.

Projekt kan tidigareläggas

2017 slöts också avtalet i Sverigeförhandlingen som ska ge spårvagnslinje mellan Älvsjö och Flemingsberg via Kungens kurva, Masmo och Loviseberg, ny t-banelinje mellan Älvsjö och Fridhemsplan, samt förlängd Roslagsbana till T-centralen med villkoret att Huddinge, Stockholm, Vallentuna, Täby och Österåker bygger drygt 100 000 bostäder fram till 2035.

Spårväg syd Flemingsberg

Så här kan det komma att se ut i Flemingsberg.

Huddinge ska stå för 18 500 av dem, och hittills är runt 2 500 bostäder klara.

– Vi ligger bra till och har hittills inte haft några större avhopp. Tvärtom har vi fått ett tillskott i form av ett stort avtal med Fabege i Flemingsberg, säger Daniel Dronjak (M), kommunstyrelsens ordförande.

Just nu pågår det förhandlingar om att tidigarelägga byggstarten för åtminstone två av de tre projekten i Sverigeförhandlingen, med upp till tre år. När besked om det blir Spårväg syd kommer är inte klart.

Beskuren version av jättekartan över Stockholms län. Lager. Version 2009-04-28

Spårvägs syds sträckning från Älvsjö till Flemingsberg.

Så blir det nya tunnelbanenätet

Nya tunnelbanan liten bild

Den nya utbyggda tunnebanekartan.