ANNONS

Norra djurgårdsstaden kan få spårväg

Alla partier utom (S) och (M) ville se spårväg till Norra djurgårdsstaden inom kort.
Alla partier utom (S) och (M) ville se spårväg till Norra djurgårdsstaden inom kort.
Efter valet kan boende i Norra djurgårdstaden glädjas åt mer kollektivtrafik.
Det lovade landstingspolitiker av alla färger under en debatt – till sjöss – på torsdagskvällen.
ANNONS

Samtidigt som båten M/S Soya lade ut från hamn började debatten mellan representanter från samtliga landstingspolitiker (utom SD), vilka tagit plats under däck för att drabba samman i en debatt om kollektivtrafiken.

– Efter valet kommer jag att samla alla partier för ett samtal om kollektivtrafiken till Norra djurgårdsstaden, lovade Kristoffer Tamsons (M).

Både Sara Svanström (L) och Tomas Erikson (MP) lovade också att spårvägen upp hit ska börja byggas redan nästa mandatperiod – om de får som de vill.

Även Karl Henriksson (KD), Gunilla Roxby Cromvall (V) och Gustav Hemming (C) hejade på tanken om att få till en järnväg upp hit.

– Hade man bättre samarbetat med Stockholm stad hade den redan varit på plats, sa Karl Henriksson (KD).

Kristoffer Tamsons (M), Tomas Erikson (MP), Talla Alkurdi (S), Gunilla Roxby Cromvall (V), Sara Svanström (L), Gustav Hemming (C), Karl Henriksson (KD) och Kristina Alvendal, moderator för debatten. Foto: Pekka Pääkkö

Talla Alkurdi (S) och Kristoffer Tamsons (M) höll sig dock tystare och tyckte att man inget kan lova förrän pengarna finns, vilket de inte gör i dagsläget, menade de.

– Det är inte bara spår som ska byggas utan även depåer och annat som behövs, sa Kristoffer Tamsons (M) och lovade att allt material för att kunna ta beslut ska finnas på plats vid årsskiftet.

ANNONS

Talla Alkurdi (S) menade att utredningen borde varit klar i våras. Kanske har den fördröjts med avsikt till efter valet, undrade hon? Och menade också att de så kallade snabbussarna hit upp inte har utretts.

Trängseln i stan

Alla var även rörande överens om att trängseln i trafiken är ett växande problem.

Här höll de borgerliga med varandra om att att östlig förbindelse – en väg som knyter ihop Norra- och Södra länken på östra sidan av Stockholm – är avgörande för att få bort bilarna från stan. Kristoffer Tamsons (M) poängterade också att man bör ha järnväg parallellt med bilvägen.

Sätt kameror på bussarna så att de bilister som kör i kollektivfälten kan bötfällas

Talla Alkurdi (S)

Tomas Erikson (MP)  och Gunilla Roxby Cromvall (V) var mer inne på att i stället lägga de många miljonerna som förbindelsen skulle kosta, på utökad kollektivtrafik, så att bilister blir lockade att välja bort bilen.

– Måla kolletivtrafikfälten röda och sätt kameror på bussarna så att de bilister som kör i kollektivfälten kan bötfällas, tyckte Talla Alkurdi (S)

En majoritet av partierna hejade också på tanken om att erbjuda fastighetsägare att minska p-talen i nybyggda hus mot att bostadsrättsföreningen ordnar en bilpool.

Resa på tvären

För att bättre kunna resa på tvären i länet lobbade Talla Alkurdi (S) för supertvärbussar  som skulle kunna gå till exempel mellan Tyresö och Täby och att bygga ut tunnelbana mellan Barkarby och Hjulsta.

Hon fick även stort medhåll på att skapa tvärförbindelse södertörn – en trafikled med gång- och cykelbana från E4/E20 vid Kungens kurva till väg 73 vid Haninge centrum.

Debatten hade Stadsutvecklarna i Värtahamnen tagit initiativ till ( vilka består av fastighetsägare i området plus Stockholm stad).