ANNONS

Spikmatta ska stoppa polisens farliga biljakter

Polisjakter kan sluta illa. Därför har polisen sett över rutinerna – och har kommit fram till att det finns flera brister.

En lösning kan vara att oftare använda spikmatta vid biljakter.
ANNONS

Nynäsvägen 2011. En man dog efter att ha försökt smita från polisen på mc. Mannen kraschade i 200 kilometer i timmen.

Hjulstabron mellan Enköping och Strängnäs 2013. Två män omkommer efter en polisjakt, då polisen beslutat att öppna bron för att stoppa dem. Bilen körde upp på bron och hamnade på isen.

Dessa händelser var några av de incidenter som fick polisen att titta över sina rutiner vid polisjakter.

– Det har varit flera uppmärksammade förföljanden de senaste åren. Därför ville vi se över om vi behöver utvecklas, säger Jarl Holmström, länspolismästare i Kalmar, Kronoberg och Skåne samt ledare av tillsynsgruppen.

Gruppen har granskat domar, myndigheters inrapporteringar och framför allt intervjuat personer.

Och tillsynen visar på flera brister.

– Prejning är vanligt i dag – att polisbilen kommer ifatt den jagade bilen. Men prejning är oerhört farligt.

Han tror i stället på en ökad användning av spikmatta. I dag krävs juridiska beslut innan en spikmatta får användas och en korrekt plats ska skyltas ut innan den kastas ut.

Det gör att det blir en tröghet i att använda den, säger Jarl Holmström.

ANNONS

– Vi hoppas på en ändring, så att mattan blir lättare att ta till. Ett flyende fordon är ju farligt för alla inblandade – föraren, allmänheten, och för våra medarbetare.

Polisen har även upptäckt att det finns två benämningar vid jakter: efterföljande och förföljande.

– Vi vill ta bort begreppet efterföljande. Det har heller inte inrapporterats vilket gör att vi inte har koll på alla jakter som skett.

Nu har tillsynsgruppen lämnat sina rekommendationer till Rikspolisstyrelsen.

– Jag tror att de kommer att följa våra riktlinjer. Vi måste skapa kunskap, kompetens och rutiner som begränsar riskerna så mycket som möjligt, säger han.

Jörgen Lundälv är docent i trafikmedicin vid Umeå universitet och han har varit tillsynsgruppens rådgivare. Riktlinjerna är rätt väg att gå för att få med bukt med skador och risker som kommer med biljakterna, menar han.

– De nyutbildade poliserna har knappt körvana, de ska inte behöva fokusera på att bli goda förare. Därför är det väldigt bra om man kan komma bort från jakterna och använda hjälpmedel.

– Men rapporten är inte tillräcklig. Nästa steg är att se över hur polisen kan använda helikopter mer och bättre. Jag ser fram emot en helikopterrapport nu, säger Jörgen Lundälv.