Spökstationen kan få liv

Vasakronan vill öppna stationen i Kymlinge och bygga en ekostad i anslutning till tunnelbanan. Men en politisk överenskommelse kan sinka projektet.
Vasakronan vill öppna stationen i Kymlinge och bygga en ekostad i anslutning till tunnelbanan. Men en politisk överenskommelse kan sinka projektet.
Trähusen på Hamngatan är förebild för den nya stadsdelen.
Trähusen på Hamngatan är förebild för den nya stadsdelen.
Den mytomspunna stationen i Kymlinge kan väckas till liv.

Här vill Vasakronan bygga en klimatsmart, bilfri stadsdel med uppåt 7 000 bostäder – där trähusen på Hamngatan är förebild.

Tunnelbanestationen i Kymlinge började byggas på 70-talet. Meningen var att bygga ett nytt kontorsområde i anslutning till tunnelbanan, men planerna kom av sig och stationen har sedan dess stått öde. Idag är den mest förknippad med spökhistorier.

Men nu vill markägaren Vasakronan öppna stationen och bygga bostäder, något som tidningen Fastighetsvärlden var först med att berätta förra veckan.

– Det är ett världsunikt läge med framdragen tunnelbana i ett område som lämpar sig väldigt bra för bostäder. Vi skulle kunna göra något riktigt vasst. Vi tänker oss mellan 5 000 och 7 000 nya bostäder, säger Fredrik Wirdenius, vd på Vasakronan.

Planen är en ”ekostad” utan bilar och med miljövänliga träbostäder, där trähusen på Hamngatan är förebild.

Närheten till Igelbäckens naturreservat gör dock frågan känslig. Fredrik Wirdenius understryker att området de vill bebygga bara är en liten del, och inte rör reservatet. Han menar att förslaget skulle tillgängliggöra reservatet, inte hota det.

– Fler skulle kunna använda det. Att kunna ta med skidorna på tunnelbanan och komma direkt ut i naturen, det vore unikt och något att visa upp internationellt.

Entusiasmen finns även lokalt.

– Det är ett ultimat ställe att göra något unikt på. Och när man satsar miljarder på att bygga tunnelbana känns det väldigt onödigt att det finns en station som är i princip klar. Det vore fantastiskt om den öppnade, säger kommunstyrelsens ordförande Jonas Nygren (S).

Men det finns en bromskloss som fördröjer projektet, om det ens blir av. När det politiska styret bildades efter valet gjordes en överenskommelse mellan Socialdemokraterna och bland andra Centerpartiet om att inte röra Kymlinge under mandatperioden, det vill säga fram till 2018. Kommunalrådet Stefan Bergström (C) står fast:

– Att bygga sönder vårt enda stora grönområde, det är hål i huvudet. Det handlar också om en visuell upplevelse. Är man i skogen och ser bostäder åt ena hållet, blir det inte samma upplevelse.

Jonas Nygren håller inte med.

– Självklart ska man bevara reservatet och motionsområdet. Men det här rör bara de yttersta delarna mot motorvägen, det handlar om en stor trafikplats som saknar naturvärden. Det är olyckligt med politiska låsningar, men politik handlar ju om att ge och ta.

Fakta

Historien om Silverpilen i Kymlinge

Skrönan säger att de enda tåg som stannar vid perrongen i Kymlinge är det silverfärgade tåget ”Silverpilen”.

Silverpilen, som bara ska ha döda passagerare, kör runt på nätterna när de andra tågen slutat gå.

Den som en gång klivit på Silverpilen kommer aldrig av levande.

Källa: Wikipedia