Spränger fram – 15 meter i veckan

Skärholmens undre regioner är i total omvandling när Förbifart Stockholm byggs. Den största utmaningen: Att inte låta för mycket.

Bara ett stenkast från duvorna vid busstorget på andra sidan Skärholmsvägen hamnar man i en helt annan värld. Drivor av stenblock, enorma gräv- och borrfordon är i rörelse bland neonfärgade byggarbetare. Bullret från en stenkross dominerar.

– All sten krossas på plats, säljs vidare och forslas direkt härifrån ut till beställaren via E4/20 norr eller söderut, säger Per-Åke Hjälmbacken, byggledare vid Trafikverket.

När förbifarten är klar ska bussar som avgår från terminalen i Skärholmen kunna köra ned i underjorden och en kvart senare komma ut nordväst om stan på andra sidan Mälaren. Därtill byggs här arbetstunnlar som ska användas när förbifartens huvudtunnel senare påbörjas vid E4/E20 i höjd med Ikea. Arbetet går inte jättefort.

– Varje gång vi spränger kommer vi ungefär fem meter framåt. Vi räknar med att vi tar oss fram ungefär 15 meter i veckan, säger Per Åke Hjälmbacken.

Ungefär fyra år beräknas denna del av arbetena ta.

– Men då är vi ju inte på samma plats hela tiden utan vi förflyttar oss under jorden till olika ställen, säger Per-Åke Hjälmbacken.

Liknande arbeten pågår också vid Sätra varv där påfarts- och arbetstunnlar borras och sprängs fram. Trafikverkets skisser får underjordiska Skärholmen att se ut som en schweizerost. Utöver de två huvudtunnlar för trafik ska fyra på- och avfartstunnlar sprängas fram. Lägg därtill flera mindre arbetstunnlar. En av de största utmaningarna är att inte låta för mycket.

– Det låter ju mycket det går inte att komma ifrån. Men vi har en dialog med alla boenden, förskolor och andra verksamheter som kan påverkas, säger Catharina Lundin, kommunikatör vid Trafikverket.

Verksamheter och folk som bor inom en viss radie av arbetsområdena har fått ett brev med information. En tjänst erbjuds där man kan bli förvarnad en halvtimme innan sprängningar genomförs. Hittills har omkring 200 anslutit sig.

Informationen uppskattas vid bostadsrättsföreningen Terassen Äspholmsvägen, som ligger nära byggarbetesplatsen.

– Visst, det låter mycket men så är det ju med byggen och än så länge har det inte blivit en fråga vi diskuterar i styrelsen, säger styrelseledamoten Shukla Chowdhury.

Trafikverket har även placerat ut vibrationsmätare för att se att nivåer inte överskrids vid sprängningar.

– Det kan vara bra om någon hör av sig om att deras fastighet skakar så kan jag kontrollera och informera om vilka nivåer vi har uppmätt, säger Catharina Lundin.

Det kommer också gå många tunga transporter från Sätra varv med bergmassor genom bostadsområden.

Hur ska det fungera?

– Det kommer att pågå under två års tid. Därefter fraktas allt bort på pråmar. Men vi har dialog med verksamheter och boende även där och en del har fått bullerskyddande fönster insatta, säger Catharina Lundin.