Sprej ska fälla koppartjuv

Kopparstölderna utmed Roslagsbanan har nästan fördubblats under 2013.

Men sedan några veckor har polisen ett nytt vapen.

Syntetisk dna som sprejas på spåren ska sätta stopp för tjuvarna.

Den är genomskinlig och ­sprejas eller penslas längs med ­rälsen. När tjuven sedan knipsar av ­koppartråden så hamnar den osynliga vätskan på både verktyg, kläder och hud.

Plötsligt blir det lättare att ­knyta en gärningsman till brottet. Det handlar om syntetisk dna– polisens nya vapen mot koppartjuvar på Roslagsbanan.

– Sedan ett par veckor är delar av banan uppmärkta med syntetisk dna och tanken är att fortsätta på flera av sträckorna, säger Gunilla Rothelius, brottsföre- byggare på Roslagspolisen.

Hon berättar att satsningen redan blivit del av ett aktuellt ärende. Nyligen försvann nämligen 20 meter kabel mellan Näsbypark och Altorp där hela sträckan försetts med preparatet.

– De som tagit i koppartråden har troligen spår av vätskan på sig. Har de sedan lagt kabeln i en bil så syns det där också.

Tjuvarna får skrubba ordentligt om de ska göra sig av med spåren. Så kallad märk-dna är mycket svår att få bort och kan sitta kvar på huden i upp till två månader.

Genom att lysa med en uv-lampa ser polisen om det finns rester av ämnet på en hand eller en tång. Sedan analyseras resultatet.

Det räcker med mycket små mängder för att se om dna-märkningen kommer från till exempel Roslagsbanan.

Polisen och SL gör satsningen i samarbete med företaget Eurosafe. Mikael Ljungsten är bolagets marknadsansvarige och berättar att syftet främst är att avskräcka tjuvarna.

– Skyltar talar om att spåret är uppmärkt. Vi vet ju vilka sträckor som varit värst utsatta och det är där vi riktar in oss inledningsvis, säger Mikael Ljungsten.

Enligt honom är det än så länge oklart exakt hur stora delar av tågbanan som kommer att dna- märkas. Klart är dock att det behövs åtgärder.

Hittills i år har det stulits koppar- tråd på Roslagsbanan vid 23 tillfällen. Det är nästan en fördubbling jämfört med förra året. Senast i förra veckan försvann tolv meter kabel på Kårsta-sträckningen.

Bara själva återställandet ­kostade ungefär 30 000 kronor, enligt Jesper Pettersson som är pressekreterare på SL.

– Vi försöker bland annat ­förstärka med väktare men det är omöjligt att vara överallt, säger han.

För resenärerna medför stölderna ofta stora förseningar och inställda turer.

Kopparkabeln används i signalsystemet och när den försvinner tvingas tågen köra mycket långsamt av säkerhetsskäl.

Den syntetiska dna som ska avslöja koppartjuvarna appliceras på delar av Roslagsbanan. ”Tanken är att fortsätta på flera av sträckorna”, säger Gunilla Rothelius, brottsförebyggare på Roslagspolisen.

Fakta

Stölderna en plåga för tågtrafiken

Enbart en helg i juli i år drabbades Roslagsbanan av tre stölder, varav en i Åkersberga.

Redan 2009 konstaterade den dåvarande operatören att Roslagsbanan utsattes av flera kopparstölder i månaden. Det gjorde bland annat att man så långt som möjligt började byta ut koppar mot alternativa metaller.

Problemet gäller inte bara Roslagbanan. I februari förra året stals exempelvis koppar i västra Sverige som skapade femtio timmars tågstopp.

I mars 2012 stoppades uppemot 200 tåg av kopparstölder i Småland.