Staden kräver förklaring av flygplatsen om bullret

Bromma flygplats bullerkurvor kan vara felräknade, kunde Mitt i avslöja.

Felräkningen kan både stoppa flygplatsens utbyggnad, och öppna för 1000-tals nya bostäder.

Nu kräver staden en förklaring från flygplatsbolaget.

Det är ett år kvar tills regeringens utredare Anders Sundström ska lämna sin rapport om framtiden för Bromma flygplats. I väntan på utredningen har flygplatsbolaget Swedavia smidit egna planer för flygplatsen, med en planerad trafikökning från dagens 2,4 till 4 miljoner passagerare per år.

Men Mitt i kunde i oktober avslöja att bullergränserna kring Bromma flygplats kan vara felräknade. Något som kan hota flygplatsens framtida utbyggnad, men också möjliggöra för tusenstals bostäder i Stockholm. Bostäder som i dag inte får byggas på grund av framtida flygbuller.

Stockholms stad har låtet det oberoende konsultföretaget WSP granska flygplatsbolaget Swedavias egna bullermätningar som ligger till grund för alla beslut kring flygplatsen. Enligt bolagets rapport räknade Swedavia fel när den gamla bullergränsen, som kom till på 70-talet, skulle konverteras till en nyare standard år 2012.

Bullergränsen definierar var flygplanen får låta mer än 55 decibel i framtiden, det är gränsen för hur högt det får bullra vid fasaden på ett bostadshus.

Ingen vet exakt var de nya gränserna, när de räknas om, hamnar. Sannolikt, bedömer stadens miljöförvaltning, klarar dagens trafik sig, medan den framtida expansionen kan komma att hindras.

Nu kräver miljöförvaltningen svar av Swedavia i frågan. I en skrivelse vill staden att flygplatsbolaget ska redovisa de siffror som låg till grund för omräkningen av bullerkurvan. Bolaget ska också göra en bedömning på hur de ser på uppgifterna från konsultbolaget WSP.

– Det är viktigt att använda rätt siffror så att vi kan vara säkra på att Swedavia inte bryter mot lagen. Bullergränserna är ju till för att skydda människors hälsa, sa miljöborgarrådet Katarina Luhr (MP) till Mitt i i oktober.

Flygplatsbolaget ska svara staden före den 26 februari nästa år, enligt skrivelsen.

Läs mer: http://gamla.mitti.se/missen-kan-avgora-brommas-framtid/

Fakta

Så uppstod Swedavias miss

70-tal: Bullerkurvan baseras på ett avtal som utgår från vissa flygplanstyper. Bullret från dessa läggs ihop och utbredningen ritas ut på en karta.

2012: Kartorna moderniseras. Swedavia använder dock fel flygplanstyp, och kommer fram till nya, större områden där buller över 55 decibel är tillåtet.

2015: Konsultföretaget WSP hittar originaldata från 70-talet i sitt arkiv och påtalar Swedavias misstag.

Stoppat 1500 bostäder

De storslagna planerna på omkring 1500 bostäder och en stor mängd nya arbetsplatser i Marieberg presenterades 2012.

Men planerna stoppades förra året på grund av Bromma flygplats framtida utbyggnad vilket skulle kunna leda till allt för höga bullernivåer.

Också bostaddsbygget vid Krillans krog i Kristineberg har stoppats på grund av bullret från bland annat flygplatsen