ANNONS

Staden lånar ut robotlådor till skolor

Zainab Ibrahim, Jasmin Tofteson, Savannah Iszkiewicz och Zharick Bermudéz.
Zainab Ibrahim, Jasmin Tofteson, Savannah Iszkiewicz och Zharick Bermudéz.
"Två bluebotsska gå den här banan utan att krocka" berättar Thomas Ashafa.
"Två bluebotsska gå den här banan utan att krocka" berättar Thomas Ashafa.
På en läsplatta visar Sami Wikström hur man styr roboten Sprk.
På en läsplatta visar Sami Wikström hur man styr roboten Sprk.
Barnen får prova att spela piano på selleristjälkar kopplade till dator via ett kretskort.
Barnen får prova att spela piano på selleristjälkar kopplade till dator via ett kretskort.
Joanna von Zedtwitz Liebenstein, lärare på Skarpatorpsskolan i Skarpnäck.
Joanna von Zedtwitz Liebenstein, lärare på Skarpatorpsskolan i Skarpnäck.
I mars beslutade regeringen att landets skolbarn senast från nästa höst ska bli digitalt kompetenta. Nu har Stockholms stad startat ”roboteket” som lånar ut lådor med progrmmeringsverktyg och robotar till skolor. Bland de första att testa lånelådan är femmorna i Skarptorpsskolan i Skarpnäck.
ANNONS

– Kolla här, man kan bestämma hur många sekunder den ska rulla, åt vilket håll. Och här kan man bestämma hur fort det ska gå.

På en läsplatta visar Sami Wikström hur man styr roboten Sprk, en genomskinlig plastkula som ger ifrån sig ett blått sken.

Runt om i klassrummet står olika slags robotar utställda på bänkar och golv. Läraren Joanna von Zedtwitz Liebenstein har delat in eleverna i mindre grupper. Några av robotarna ser ut som skalbaggar på hjul.

– Det är blue bots. Vi försöker få dem att gå på den här banan utan att krocka, förklarar Thomas Ashafa.

I mars beslutade regeringen att programmering ska bli ett tydligt inslag i flera skolämnen senast från nästa höst. Skolverket jobbar med att ta fram metoder och arbetsmaterial för att landets lärare ska få den kunskap som behövs.

Nya ”Roboteket”

Även andra aktörer har startat arbetet med att få in programmering i skolundervisningen. I Stockholms stad har man till exempel startat ”roboteket”. Bakom utlåningen av robotar och digitala verktyg står Medioteket, en avdelning inom utbildningsförvaltningen, som erbjuder utbildning och resurser inom bland annat film, ljud, teknik för grundskolor i Stockholms stad. Linda Spolén är med och driver roboteket.

– Nu när programmering införts i skolans styrdokument och läroplaner måste ju alla börja jobba med det. Många lärare har kanske inte en aning om vad datalogiskt tänkande och programmering innebär eller hur man lär ut det.

Varför ska barn egentligen uppmuntras att lära sig programmering?

– Det är svårt att komma ifrån den här utvecklingen, i England till exempel har haft det i läroplanerna sedan 2014. Om vi inte satsar på utbildning tidigt kommer klyftorna att växa sig stora mellan de som förstår programmeringens sätt att tänka och de som inte gör det.

ANNONS

Behövs verkligen alla de här ”prylarna” för att lära sig?

– Nej, det går utan men verktygen och robotarna skapar vilja och lust att lära. Poängen med lådorna är ju dessutom att man ska få prova lite av varje för att slippa göra onödiga felköp.

 Poängen med lådorna är att man ska få prova lite av varje för att slippa göra onödiga felköp.

Linda Spolén, Medioteket

 

Tryck på utbildning stort

För att få låna hem lådan till klassrummet måste läraren gå en kurs i tre delar. Och trycket på utbildningen är stort. Fram till sommaren är alla kurser fullbokade.

– Det var kul att träffa andra lärare och gemensamt fundera över hur vi bäst använder olika verktyg i undervisningen, säger Joanna von Zedtwitz Liebenstein som gått utbildningen.

Hennes femteklassare är helt uppslukade av bots och skärmar.

  Det är en vetgirig klass, alla är nyfikna och vill prova. Det hade varit bättre om det var lite färre saker i lådan, eller flera av en och samma verktyg. Då skulle det bli mindre avundsjuka och lättare att fokusera.

Ett gäng tjejer pusslar med olikfärgade geometriska former. Mönstret visas på en ipad och en liten kamera ser om rätt eller fel. Svårt med programmering är att förstå hur man ska tänka och vad som krävs för att en viss sak ska hända, tycker Savannah Iszkiewicz.

Men varför är det bra att kunna det här?

– Vi lär oss att samarbeta och att byta idéer med varandra. Det är roligare än vanliga lektioner för vi kan prata mer med varandra och komma med åsikter.

– Och man slipper få ont i handen av att skriva, tycker Jasmin Tofteson.

 Det är roligare än vanliga lektioner för vi kan prata mer med varandra och komma med åsikter.

Savannah Iszkiewicz, 11 år

 

Utmaning undervisa på högre nivå

Lektionen tar slut. Joanna von Zedtwitz Liebenstein suddar på tavlan och börjar plocka undan. Det är spännande att jobba med barn och programmering tycker hon men undrar samtidigt hur det blir längre fram om man börjar redan i låg- och mellanstadiet.

– Hur ska man som lärare gå vidare i högstadiet om det då handlar om att manövrera legorobotar, micro chips och kodning? Det kommer bli svårt att fortbilda lärare. I nuläget är det ett kul inslag, för att det verkligen ska fungera behövs en tydlig plan.

Fakta

Låna en robotlåda

Mediotekets pilotprojekt ”roboteket” går ut på att lärare erbjuds en utbildning i tre delar och i anslutning till det får låna en låda med olika robotar och digitala verktyg för att kunna testa dem i undervisningen.

Just nu är 15 lådor på utlån till skolor runt om i staden.

I startgroparna finns också en satsning på fritids och förskola där15 lådor för fritids och 15 för förskolan förbereds för utlåning. Just nu pågår en satsning i liten skala i Östermalms stadsdel.

Lådorna lånas ut under cirka sex veckor.

Sammalagd kostnad för innehållet i varje låda ligger på runt 20 000 kr.

Källa: Stockholms stad