Flygplatsen ska vara avvecklad och marken återställd senast 2038, det meddelar Karin Wanngård (S) under en pressträff i stadshuset under onsdagen.
Nu påbörjas i stället arbetet med att ta fram en plan för den nya bebyggelse som är tänkt ska växa fram i området.
– Nästa vecka startar programarbetet för Bromma parkstad. Vi ska bygga 16 000 bostäder, service och skolor.
”Inte rimligt att stockholmarna får betala”
Tidsfristen för att säga upp nuvarande avtal med staten löper ut 2035, men Stockholms stad väljer alltså att avsluta det redan nu.
– Genom att säga upp avtalet ger vi staten goda planeringsförutsättningar för en ordnad avveckling av flygplatsen, säger Karin Wanngård i ett pressmeddelande.
Brommaflyget har tappat hälften av sina resenärer efter pandemin – och det gör flygplatsen till dåligt utnyttjad mark, fortsätter Wanngård.
– Stockholm får fyra miljoner i ersättning från staten att jämföra med Stockholms hamnar som får 50 miljoner. Det är inte rimligt att stockholmarna får betala för en flygplats med färre resande, det hämmar utvecklingen.
Jönsson: Vänta på elflygen
Men det är feltänkt, anser Liberalernas Jan Jönsson (L). Han menar att flygplatsfrågan borde avgöras av utvecklingen för inrikes elflyg, inte 15 år innan avtalet går ut.
”Bromma har potential att bli Sveriges första flygplats för enbart elflyg. Då skulle det bli mer klimatvänligt att flyga inrikes från Bromma än från Arlanda. Dessutom kan vi inte stänga Bromma innan det är säkerställt att Arlanda klarar av ökad flygtrafik”, säger Jönsson i en skriftlig kommentar”.
Christofer Fjellner (M), oppositionsborgarråd, ser de rödgrönas besked som oseriöst. Han konstaterar att en nedläggning av Brommaflyget kräver att staten, regeringen, säger ja.
– För att vara tydlig, det här är ren symbolpolitik, säger Fjellner och tillägger att Moderaterna vill för sin del behålla flyget på Bromma.
– Bromma flygplats och flyget är otroligt viktigt för Stockholm som internationella storstad, för vår konkurrenskraft och tillväxt, säger Fjellner.
Karin Wanngård tror att mycket kommer att hända i hur vi reser fram till 2038.
– Förhoppningsvis väljer man snabbtåg och vanliga tåg på kortare resor, man väljer elflyg för kortare flygresor och sedan är det vätgas för långflygningar. Det gör att flyget måste utvecklas och då kan man inte ha två flygplatser, Bromma och Arlanda med fyra mil mellan, det är en orimlig investering med den nya flygflotta som behövs. Arlanda har öppet dygnet runt, det är inte Bromma, har man köpt en flygmaskin ska den gärna användas och flyga så mycket som möjligt.
Texten har uppdaterats.
Ny plan – parkstad i stället för flyg
De rödgröna vill så fort som möjligt bli av med Brommaflyget och bygga en parkstad på den attraktiva marken. Sverigedemokraterna, som säger sig ha drivit igenom att flyget bevaras under mandatperioden, ger kalla handen åt en förtida stängning av flygplatsen.
De rödgröna styret i Stockholms stad vill bli av med Brommaflyget så fort det bara går, för att bygga bostäder på flygfältet.
– Efter sommaren kommer ett förslag där vi startar ett programarbete, ett visionsarbete, för Bromma flygplats, hur man ska utveckla Bromma flygplats till en parkstad med 25 000 lägenheter, kanske 30 000, säger Jan Valeskog (S), stadsbyggnadsborgarråd.
Åsa Lindhagen (MP), miljö- och klimatborgarråd, skriver i ett mejl till Mitt i att Miljöpartiet redan 2012 lanserade idén om en parkstad.
"Det känns jätteroligt att efter så många års kamp ha fått med oss fler och nu kunna börja planera Bromma parkstad", skriver hon.
Avskräcker inte
Hög inflation, dyrare elpriser, och dyrare byggkostnader, avskräcker inte. Jan Valeskog konstaterar att stadsbyggnadsprocessen är lång och att staden ser ett fortsatt tryck på markanvisningar och nya planer för fler bostäder.
– Det är utmanande tider och en stor osäkerhet råder på bostadsmarknaden. Staden har glädjande nog många långsiktiga aktörer som varit med och byggt i Stockholm under lång, både i bra och sämre tider.
Jan Valeskog (S), stadsbyggnads- och idrottsborgarråd.
Liselotte van der Meijs
Kommer ni att föra samtal med den sittande regeringen?
– Ja, det kommer vi absolut att göra. När vårt material är klart, vårt programarbete, då kommer vi absolut att ta en diskussion med regeringen om hur verkligheten ser ut, säger Jan Valeskog.
Tanken är att bygga 25 000 bostäder i parkstaden.
Petter Hauffman för Miljöpartiet i Stockholms stad
Vilka krav kommer ni ha?
– Kravet blir att skynda på nedläggningen, vi kan inte hålla på att kasta bort skattemedel på en mycket lågt utnyttjad flygplats. Stockholm behöver också bostäder till överkomligt pris. Det här är mark som kommer att vara relativt mycket billigare att bygga på (staten står för marksaneringen, reds.anm). Och stockholmarna behöver få bostäder till ett lägre pris, det gagnar ekonomin i vår stad och i hela ekonomin.
Står i Tidöavtalet
Enligt Thomas Morell (SD), vice ordförande i riksdagens trafikutskott, är det SD:s förtjänst att Brommaflyget står med i regeringens Tidöavtal där löftet är att inte röra Brommaflyget under mandatperioden:
– Vi var pådrivande, säger Thomas Morell.
Thomas Morell tror inte på en förtida stängning av Bromma flygplats.
– Då har man inte läst på vill jag påstå, ska man stänga Bromma i förtid måste Arlanda först anpassas och att anpassa Arlanda i förtid är inte möjligt.
Thomas Morell (SD), vice ordförande i riksdagens trafikutskott
Sveriges riksdag
Om de rödgröna i Stockholm uppvaktar regeringen om en förtida stängning kommer SD sannolikt att säga nej.
– Så kommer det sannolikt att bli. Vi får se vad som står i promemorian men vår hållning är klar, säger Morell.
Jan Valeskog kan i dag inte säga när de rödgröna vill att flyget ska ha avvecklats från Bromma.
– Något årtal vill jag inte säga, man behöver komma överens om en plan att flytta över flyget till Arlanda, marken ska saneras. Men vi gör vår del, det är därför vi sätter igång det här arbetet med det här start-pm-et.
Kravet blir att skynda på nedläggningen.
Rödgrönas vision om marken
I 2023 års budget för de rödgröna i Stockholms stad står att stadsbyggnadsnämnden ska bidra till att avveckla Bromma flygplats för att omvandla området till ett bostadsområde, Bromma parkstad.
Nämnden ska tillsätta en projektorganisation för arbetet.
Nämnden ska inleda förhandlingar med Region Stockholm och staten om utbyggd tunnelbana till området.
Nämnden ska inleda ett arbete med att kartlägga markföroreningar vid Bromma flygplats så att staden får en uppfattning om saneringsbehov.
Källa: Stockholms stads budget 2023
Näringslivet flyger mindre
David Stenergard, näringspolitisk expert på Stockholms handelskammare:
"Företagen i Stockholm reser mindre med flyg, inte minst för att videomöten blivit en del av den dagliga rutinen efter pandemin.
Många företag undviker tjänsteresandet så långt det går eftersom det tar tid och är dyrt.
Bromma flygplats har inget egenvärde i sig, det är funktionen, att kunna resa enkelt som är intressant.
Så fort Arlanda fyller det behovet kan Bromma flygfält förvandlas till bostadsområde."
Källa: Mitt i
M: Sluta hattandet
Kristoffer Tamsons (M), oppositionsregionråd i Region Stockholm, vill se en utveckling där Bromma flygplats blir en flygplats för framtida elflyget.
Att de rödgröna i Stockholm nu börjar ett arbete för att bygga en parkstad på flygfältet, kommenterar Tamsons:
"Hattandet kring Bromma flygplats vara eller icke vara måste nu få ett stopp. Vi har en unik möjlighet att tillsammans göra Stockholm till elflygets huvudstad i Sverige och Europa."
Källa: Mitt i
De rödgröna blåser nytt liv i projektet att bygga bostäder på Bromma flygplats. Här en illustration i en tidigare presenterad version.
Petter Hauffman för Miljöpartiet i Stockholms stad