Stadens cykelplan för Slussen var underkänd

19-åriga Frej Östbrink var en av få cyklister som följde stadens skyltning.
19-åriga Frej Östbrink var en av få cyklister som följde stadens skyltning.
Tidigare i veckan rapporterade Mitt i om hur cyklister under tre års tid skulle bli tvungna att leda sina cyklar vid Slussenbygget. En lösning som varken visade sig fungera i praktiken, eller vara godkänd av Trafikkontoret.

Enligt information som Stockholms stad har gått ut med på sin hemsida är tanken att cyklister under tre års tid ska hoppa av och leda sina cyklar vid förbindelsen Katarinavägen – Ryssgården.

Krister Isaksson, trafikplanerare och cykelexpert var kritisk till lösningen redan på förhand.

– Du kommer se alla möjliga beteenden på den här ytan. För att det i grunden är en ogenomtänkt lösning, sa han tidigare till Sveriges Radio.

Hans förväntningar visade sig stämma när Mitt i Södermalm var på plats vid Ryssgården i tisdags morse. Där uppmanades cyklister, med skyltning och personal, att leda sina cyklar.

Ett råd som få valde att följa. Med rätta, menade flera läsare som kommenterade Mitt i Södermalms artikel på sociala medier:

”Projekt Slussen bryr sig inte om cyklisternas säkerhet och framkomlighet. Då blir detta en av konsekvenserna”, skriver en läsare.

”Ja, det är knappast en cyklist som har hittat på att alla ska hoppa av och leda cykeln i tre år. Eller ens någon som förstår sig på cykelinfrastruktur”, skriver en annan.

När Krister Isaksson under gårdagen hörde av sig till Trafikkontoret visade det sig dessutom att Slussenprojektets förslag om trafikanordningsplan vid Katarinavägen, för kommande tre år, fått avslag eftersom den inte anses praktiskt genomförbar.

– Då fick jag svaret att de har skickat in en sådan ansökan men att den har fått avslag från Trafikkontoret som krävt en annan lösning, berättar Krister Isaksson vilket bekräftas av mejlkorrespondens som Mitt i Södermalm har tagit del av.

Enligt Eva Rosman, kommunikationsansvarig för Projekt Slussen, är den nuvarande lösningen en tillfällig åtgärd fram till den 14 juli. Under tiden ses en annan plan över.

– Det kommer att komma fler trafikanordningsplaner allt eftersom. Vid Katarinavägens nedre del mot Ryssgården kommer vi att flytta gång- och cykelbanor ett antal gånger innan vi har den slutgiltiga lösningen som ska vara i tre år. Den är inte klar förrän i december, säger Eva Rosman.

Varför gick ni ut med informationen att lösningen om att leda cykeln skulle gälla i tre år?

– Vi ville ut och kommunicera det i god tid, att vi kommer att vilja att man leder cyklarna den här sträckan, eftersom det var en så omfattande påverkan på cyklisterna. Sedan fick vi ju inte godkänt på den TA-planen av Trafikkontoret så då kommer vi rita om det.

Men varför gick man ut med det innan förslaget blivit godkänt?

– Vi försöker ligga lite före eftersom vi vet att det är så många som är beroende av att passera Slussen och kommunicerade en starkare begränsning än vad det nu kanske kommer att bli. Man kan tycka vad man vill om det. Jag ser det ändå som en god service att avsiktsförklara, att så här vill vi göra, det här har vi ansökt om, säger Eva Rosman.

Just nu skissar man på en plan som innebär att sträckan mellan Katarinavägen och Ryssgården blir gågata, en gemensam yta för gående och cyklister som bara får cykla i gångfart, precis som på delar av Götgatan.

– Det vet vi ju hur bra det fungerar på Götgatan, det är inte så många som cyklar i gångfart där. Men det blir de facto en delad yta som man samsas på, där du kan gå och cykla både till höger och vänster. Kanske finns en större risk för olyckor där, eller så fungerar det ganska bra, säger hon och poängterar för säkerhets skull att planen varken är klar eller godkänd.

– Men vi har för avsikt att göra det till gågata, säger Eva Rosman.