ANNONS

Så blir stadens lösning för cykling mot enkelriktat

enkelriktat cykel
De här skyltarna blir kvar.
Stockholms stad ska plocka ned de blå enkelriktatskyltarna men fortsatt undanta cyklar från infartsförbudet.
– I praktiken blir det enkelriktat, säger trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP).
ANNONS
CYKLA MOT ENKELRIKTAT

Vad gäller saken?

Stockholms stad har i flera år försökt hitta ett sätt att låta cyklister färdas på ett friare sätt än bilister. Under 2016 genomfördes försök i innerstan.

I början av 2019 tog Stockholms stad flera beslut om att cyklister ska undantas enkelriktning. Totalt antogs 357 lokala trafikföreskrifter.

En privatperson överklagade föreskrifterna och både länsstyrelsen och Transportstyrelsen kom fram till samma sak: Att cykla mot enkelriktat är inte tillåtet.

Transportstyrelsens beslut går inte att överklaga men för trafikborgarrådet i Stockholm, Daniel Helldén (MP), är frågan ändå inte över.

Mitt i Stockholm har tidigare skrivit om Transportstyrelsens beslut att underkänna Stockholms stads upplägg för att tillåta cyklister att cykla mot enkelriktat.

Beslutet går i korthet ut på att stadens trafikregler om undantag från de blå enkelriktatskyltarna inte är godkända.

För att om undantag görs från enkelriktat är en gata inte enkelriktad, resonerar Transportstyrelsen.

Här har Mitt i rett ut vad beslutet säger.

cykla mot enkelriktat skyltar vägmärken grafik

Så här ser det underkända upplägget ut. Knäckfrågan är tillägget till den blå skylten. Illustration: Mitt i Stockholm

Daniel Helldén (MP), trafikborgarråd, berättar nu att de blå skyltarna tas ned men att infartsförbudet med tillägg blir kvar.

– Vi tar bort enkelriktatskylten helt enkelt. I praktiken blir det enkelriktat även om det är formellt fel att säga, säger trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP).

cykla mot enkelriktat skyltar vägmärken grafik

Så här ska staden ha det. Gatan är formellt inte enkelriktad men blir det i praktiken för biltrafik. Illustration: Mitt i Stockholm

Vill inte ha motortrafikförbjuden

Helldén säger att staden inte vill använda skylten för motortrafikförbjuden – en lösning de tidigare använt.

– Den skylten är inte bra. Biltrafiken har svårt att följa den, säger Helldén.

Att använda infartsförbud utan att göra gatan enkelriktad kommer att uppfylla stadens önskemål om att kunna rikta biltrafiken i ena riktningen medan cyklarna får åka i båda riktningarna.

– Det är inte fullt lika bra, men våra jurister har tittat på Transportstyrelsens beslut och kommit fram till att det här borde gå, säger Daniel Helldén.

Vad hade vinsten varit med att få ha kvar de blå enkelriktatskyltarna?

– Det är tydligare för bilar att gatan är enkelriktad. För vanebilisten kanske det inte spelar så stor roll men för de som kör bil i staden första gången kan det bli förvirrande utan dem, säger Helldén.

Billigare att låta skyltar sitta kvar

Under vecka 17 och framåt kommer staden att montera ned de blå skyltarna. Den här lösningen blir också billigare än att byta ut alla skyltar. I stället för en kostnad på 3-4 miljoner räknar staden med att arbetskostnaden kommer uppgå till 1,2 miljoner.

Beslutet tas på trafiknämnden på torsdag.

Allt om cykel mot enkelriktat: Reglerna, besluten, skyltarna

CYKLA MOT ENKELRIKTAT

Vad betyder skyltarna?

skylt vägmärken, enkelriktat, förbud infart, förbud motorfordon

Den blå E16 är skylten som anger om en gata är enkelriktad och visar i vilken riktning alla fordon ska röra sig i.

Förbudsskylten C1 förbjuder infart med fordon. C1 kan förekomma utan E16, men E16 kan aldrig förekomma utan C1.

Skylten C3 förbjuder alla fordon utom cykel och moped klass II att köra in på en gata. Märket C3 innebär inte att gatan är enkelriktad.

Källa: Transportstyrelsen
ANNONS
Mitt i:s nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev!

Få de bästa lokala nyheterna från Mitt i Stockholm direkt i din inkorg.

Här kan du anmäla dig till fler nyhetsbrev.

Något gick fel. Vänligen prova igen!

Tack! Vi har skickat en bekräftelse till din inkorg.