ANNONS

Stadskärnor är det nya sättet att bygga på

Flemingsberg OBS FOTO:FABEGE
Flemingsbergsdalen är en het regional stadskärna.
I framtiden ska inte alla vägar bära in till stan.
Det nya sättet att bygga på är att skapa regionala stadskärnor.
Här är de områden som ska exploateras i framtiden.
ANNONS

År 2050 förväntas vi vara 3,4 miljoner invånare i Stockholms län. Men var ska alla bo, var ska de arbeta och hur ska de ta sig till jobbet?

Det är bättre om inte alla kommunikationer endast går in till city utan också på tvären

Cecilia Lindahl, regionplanerare

Tillväxt- och regionplaneförvaltningen i Region Stockholm har en strategi för det, dokumenterad i Regional utvecklingsplan för Stockholm 2050, kallad Rufs.

Måste gå att åka kollektivt

Enligt den ska framtida exploatering främst ske kring åtta regionala stadskärnor. De har valts ut bland annat för att där finns, eller planeras, spårbunden kollektivtrafik och är lätta att ta sig till från andra delar av länet.

– Ända sedan 2001 har vi arbetat för att Stockholmsregionen ska bli mer flerkärnig, vilket är en mer hållbar och miljömässig utveckling för en storstadsregion. Det är bättre om inte alla kommunikationer endast går in till city utan också på tvären. Så tänker man numera i storstäder i hela Europa, säger Cecilia Lindahl, regionplanerare.

Cecilia Lindahl, regionplanerare

Stockholms län ska växa på ett hållbart sätt, enligt regionplanerare Cecilia Lindahl. Foto: Region Stockholm.

De åtta regionala stadskärnorna:

  • Barkarby-Jakobsberg: Barkarbystaden och Veddesta är igång, planer finns även för bland annat Bällstadalen, och väster om Jakobsbergs station.
  • Kista-Sollentuna-Häggvik: Spångadalen, Finlandsgatan, Kista äng, IBM-kvarteret, Södra Häggvik med fler områden kan bebyggas.
  • Arlanda-Märsta: 2 500 bostäder i Rosersberg, många nya arbetsplatser.
  • Täby-Arninge: Full fart på Galoppfältet, exploatering även i Roslags-Näsby, Arninge (som får en station på Roslagsbanan) och Ullna.
  • Kungens kurva-Skärholmen: Förtätning i Skärholmen, samt 3 500 bostäder mellan Heron city och Ikea-gallerian. Spårväg syd får en station här.
  • Flemingsberg: 3 500 bostäder i Flemingsbergsdalen öster om järnvägen, många arbetsplatser.
  • Haninge centrum: Centrala Handen förtätas och byggs ut.
  • Södertälje: Ny- och ombyggnationer i stadskärnan, samt i Östertälje och Järna.

Nytt kvarter Kungens kurva

Mitt i handelsområdet i Kungens kurva paneras för ett bostadskvarter. Illustration: ÅWL Arkitekter.

Ett hett område just nu är Flemingsbergsdalen, eller ”Stockholm South Business District” som exploatören kallar projektet. I hela Flemingsberg kommer 50 000 bo och lika många arbeta när allt är klart.

ANNONS

– Det händer mycket i alla regionala stadskärnor, vilket är väldigt roligt. Utvecklingen i Flemingsberg är spännande med Flemingsbergsdalen och med ett stort campus, säger Cecilia Lindahl. 

Flemingsberg Stockholm South Business District.

Så här tänker man sig Flemingsbergsdalen. Illustration: Fabege.

Man räknar med att det behöver byggas 22 000 bostäder per år i länet utifrån den befolkningsökning som väntas. Men frågan är hur mycket Stockholm kan svälla. När blir det för trångt?

– Att arbeta med flerkärnighet är ett sätt att klara av befolkningstillväxten på ett hållbart sätt. Vi arbetar för att utveckla Stockholmsregionen för att bli så attraktiv som möjligt för de som bor, verkar och jobbar här, säger Cecilia Lindahl.

Naturen ska sparas

Genom att peka ut var regionen kan växa på ett smart sätt kan de gröna kilarna, landsbygden och värdefull natur bevaras, är det tänkt.

Utöver de åtta regionala stadskärnorna finns i varje kommun ”strategiska stadsutvecklingslägen”. Dessutom så kallade landsbygdsnoder och kärnöar där regionen kan växa.

Landsbygdsnoder är till exempel Karby-Brottby i Vallentuna, och kärnöar bland andra Ingmarsö, Runmarö och Utö.

ANNONS
Mitt i:s nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev!

Få de bästa lokala nyheterna från Mitt i Lidingö direkt i din inkorg.

Här kan du anmäla dig till fler nyhetsbrev.

Något gick fel. Vänligen prova igen!

Tack! Vi har skickat en bekräftelse till din inkorg.