Min lokala hjälte

De tar stadsodling till en högre nivå – här är framtidens kryddhylla

Här är grundarna av start up-förtaget Grönska, Natalie de Brun Skantz, Petter Olsson och Robin Lee, som odlar kryddor i näringslösning med ljus från lysdioder i en nedlagd värmecentral i Hammarbyhöjden, Stockholm.
Här är grundarna av start up-förtaget Grönska, Natalie de Brun Skantz, Petter Olsson och Robin Lee, som odlar kryddor i näringslösning med ljus från lysdioder i en nedlagd värmecentral i Hammarbyhöjden, Stockholm.
Här är startup-företaget Grönskas vertikala odlingar. I dag går första lasset basilika ut till kund, ekobutiken Paradiset på Södermalm.
Här är startur-bolaget Grönskas vertikala odlingar i en nedlagd värmecentral i Hammarbyhöjden. I dag får första kunden, Ekomatbutiken Paradiset på Södermalm, en leverans av basilika i krukor odlade här.
Basilikan som har odlas i näringslösning ser ut som vanligt och den kryddiga smaken ska vara den samma, enligt medgrundaren Natalie de Brun Skantz på Grönska stadsodling.
Basilikan som har odlas i näringslösning ser ut som vanligt och den kryddiga smaken ska vara den samma, enligt medgrundaren Natalie de Brun Skantz.
Entreprenörerna bakom start up-bolaget Grönska tar stadsodling till högre nivå. Basilika från den vertikala odlingen i en nedlagd värmecentral i Hammarbyhöjden landar i butik i dag. 
– Allt odlas helt giftfritt, förklarar medgrundaren Natalie de Brun Skantz.

Hundratals basilikaplantor på några få kvadratmeter. Odlingshyllor som växer på höjden. Plantor som inte står i jord utan matas med näringslösning under en himmel av lysdioder.

Natalie de Brun Skantz beskriver entusiastisk Grönskas anläggning och varför hydroponisk stadsodling är ett klimatsmart val.

– Det går åt mindre vatten, mindre energi och det är mycket mer yteffektivt. Då kan man placera odlingen nära kunderna och slippa transporter.

Fröet till start up-bolaget Grönska fanns redan när Natalie de Brun Skantz genom gemensamma kompisar fick kontakt med Petter Olsson och Robin Lee. Under två års tid hade de på egen hand experimenterat med slutna odlingssystem.

– De läste en artikel om vertikala odlingar i Japan. Då satta de igång och försöka utveckla odlingssystemet. De är så coola, som bara gjorde det.

Natalie de Brun Skantzs egen väg in i grönsaksbranschen gick via en masteruppsats om stadsodlingar. Kommersiella vertikala odlingar finns i dag i till exempel Singapore, Japan, Nederländerna och USA. I New Jersey finns världens till ytan största odling, enligt DI Weekend. Stockholmsföretaget Plantagon, som är störst i Sverige på urban odling, ser Natalie de Brun Skantz inte som en konkurrent utan hon anser att  konkurrenterna är alla de företag som transporterar grönsaker långt.

– Jag minns att att jag stod i Brooklyn i New York och såg en aquaponisk odling. Då tänkte jag att det här måste jag göra. Jag lever min dröm, säger Natalie de Brun Skantz.

I dagsläget är startup-företaget Grönska ett passionsprojekt grundat på hårt arbete. Målet är dock att snabbt skala upp odlingen för att också tjäna pengar.

– Det vi arbetar mot nu är att en anläggning där vi kan producera 50 000 plantor per månad. Då kommer företaget gå runt och vi kan ha två till som hjälper till med transport och paketering. I dag gör vi tre allting själva.

Varje vecka sår och skördar de tre grundarna tillsammans, men i övrigt har de lite olika roller i företaget, berättar hon. Petter Olsson är odlaren i gänget. Robin Lee är arkitekten. Och Natalie de Brun Skantz själv är ekonomen med marknadsföring som ansvarsområde.

– Vi är otroligt passionerade över det här, annars skulle det inte gå. Vi vet vad vill. Vi vill uppnå större skala för då finns den ekonomiska biten. Det måste snurra ekonomiskt. Det här ska bli en affärsverksamhet, men miljömål och hållbarhet står i fokus.

Natalie de Brun Skantzs vision är att Grönskas produkter blir ett självklart val för medvetna storstadsbor.

– Vår mål är ha flera odlingar i andra svenska städer och även runt om i Norden. Jag tänker att man ska sikta högt så kommer man långt.

Hittills har grundarna själva testätit allt från odlingarna. Det har blivit mycket pesto, säger Natalie de Brun Skantz med ett skratt. Men i dag ska Grönska för första gången leverera kryddor till sin första kund, ekomatbutiken Paradiset på Södermalm.

– Vi börjar med basilika. Det är det vi kommer sälja först och främst. Det är den mest populära örten i Sverige. På andra plats kommer koriander. Det testodlar vi redan nu.

Natalie de Brun Skantz och hennes kompanjonerna vill att fler ska fundera på matens ursprung och välja närodlat. Grönska vill då göra valet att byta ruccola från Italien mot senapskål från Hammarbyhöjden enkelt.

– Vi har också en idé att odla svenska jordgubbar året runt utan bekämpningsmedel, avslöjar Natalie de Brun Skantz.