Staffans nät låg nere i veckor – fick ingen hjälp

Staffan Bertland fick kämpa för att få sitt internet åtgärdat.
Staffan Bertland fick kämpa för att få sitt internet åtgärdat.
Staffan Bertland fick kämpa för att få sitt internet åtgärdat.
Staffan Bertland fick kämpa för att få sitt internet åtgärdat.
Täbybon Staffan Bertlands internet la av mitt under ett viktigt Skype-samtal. Först efter tre veckor, efter att Mitt i hörde av sig, tog Telenor tag i problemet.
– Den tredje statsmakten verkar ha fungerat i det här fallet, säger han till Mitt i.

Fredagen den 23 november satt Staffan Bertland i ett viktigt Skype-samtal när kontakten plötsligt bröts. Han hörde av sig till Telenor som sa att de skulle lösa problemet inom en timme.

– Sedan blev det två dygn och sedan blev det en vecka. Efter det hörde jag inte någonting från dem, säger han.

Fick ingen prognos

Han är väldigt beroende av ett fungerande bredband eftersom han ofta jobbar hemifrån och ringer samtal till utlandet. Staffan hade heller ingen fungerande tv eftersom signalen skickades via bredbandet. Han hörde av sig flera gånger för att få någon typ av prognos.

– De skickade inte ens något sms, mejl eller någonting som bekräftade att de tagit emot mina frågor, säger han.

När tålamodet tog slut ringde han Mitt i för att förklara sin frustration.

Telenor hör av sig

När Mitt i ringde Telenor bad dem att få en dag på sig att titta på ärendet och återkomma. Under torsdagen ringde de upp.

– Det som har hänt här ska inte hända, säger Mikko Viitala, presschef på Telenor.

Han förklarar att själva problemet uppstod i samband med en migrering från en kommunikationsoperatör till en annan. Den här migreringen kom aldrig kundsupporten till känna.

– Vi har då inte kunnat göra felsökningar på rätt sätt. Vi letade på fel ställe helt enkelt, säger han.

”Vi är självkritiska”

Mikko Viitala, presschef på Telenor

Han säger att det då blev en kedja av händelser som olyckligtvis gjorde att Staffans fall dragit ut på tiden.

Men varför har Staffan inte fått någon återkoppling från er?

– Att svar till kunden dröjt är något vi är självkritiska till. Vi beklagar det inträffade och har varit i kontakt med den berörda kunden under dagen för att informera om läget, säger han.

Staffan fick hjälp direkt

När Mitt i ringer Staffan igen är han på bättre humör – trots att problemet inte är helt löst ännu.

– Du verkar ha gjort underverk. De skickade hit en person som satt en timme och försökte åtgärda problemet. Det ska tydligen ha varit något med fördelningslådan. Den tredje statsmakten verkar ha fungerat i det här fallet.