Stängd påfart skapar köer i Skärholmen

Bilköer – en stressfaktor i vardagen.
Bilköer – en stressfaktor i vardagen.
För drygt en vecka sedan stängdes påfarten från Skärholmsvägen vid Kungens kurva, ut på E4/E20 söderut. Följden är längre köer

- Vi som bor här tar smällen, säger Jörgen Frändén.

I fem år ska påfarten vid Kungens kurva vara stängd. Under tiden får bilister som ska söderut fortsätta att köra på Skärholmsvägen till påfarten vid trafikplats Lindvreten, ett par kilometer söderut.

Det är riktigt illa, tycker Sätrabon Jörgen Frändén.

– Vi hade trafikkaos i två år när de flyttade på en stor vattenledning, också på grund av Förbifart Stockholm. Nu är det klart men då kommer nästa smäll, säger Jörgen Frändén som arbetar i Södertälje och åker söderut varje vardagsmorgon.

Han har märkt att köerna på Skärholmsvägen blivit mycket längre sedan påfarten till motorvägen vid Kungens kurva stängdes. Han påpekar att påfarten var viktig för att avlasta Skärholmsvägen.

– Nu ska vi ha det så här i fem år. Trafikverkets lösning är usel, säger han.

Flera personer har hört av sig med frågor till Trafikverket efter stängningen, berättar Per Lunde, biträdande projektledare för Förbifart Stockholm.

– Avstängningen är nödvändig medan vi bygger trafikplats Kungens kurva med anslutningar till vägtunneln inom projekt Förbifart Stockholm. Vi visste att det skulle påverka trafiken på både Skärholmsvägen och Kungens kurvaleden, men inte exakt hur mycket. Vi gör nu uppföljningar efter hand, säger han.

Exempel på uppföljningar är att man förbättrat linjemarkeringar i anslutning till Vårby allé, för att göra det lättare att köra rätt, och trimmat trafikljusens längd vid Skärholmsvägen/Vårby allé.

– Några sekunder längre med grönt ljus kan göra mycket för trafikflödet. Vi testar oss nu fram med olika lösningar, säger Per Lunde.

Han manar till förståelse och tålamod och ger rådet att, om möjligt, undvika rusningstid, om man kan.

– Vårt projekt kommer att förändra och därmed påverka trafiksituationen innan vi är klara. Vi arbetar kontinuerligt med att ta fram bra trafiklösningar inom närområdet och att informera om vad vi gör. Min erfarenhet är att folk vänjer sig, börjar åka på andra tider eller välja andra vägar. Så kan det bli här också, även om det inte är säkert, säger Per Lunde.