ANNONS

Snart stängs tvärbanan av helt i sex månader

Ivan Bohm på tvärbanan
Ivan Bohm: "Sex månader är extremt lång tid"
De senaste tre åren har tvärbanan stått still 170 dagar.
Och snart blir det ännu värre då linjen Alvik - Sickla stängs av i 6 månader.
– Inte roligt alls. Jag åker med tvärbanan varje dag, säger Ivan Bohm som bor på Stora Essingen.
ANNONS

Tvärbanans Solnagren invigdes med pompa och ståt i slutet av oktober 2013. Men att koppla ihop det nya signalsystemet på Solnagrenen med det gamla på Sicklagrenen visade sig svårare än vad någon hade trott.

Resultatet har blivit att tvärbanan varit helt ur trafik under flera perioder sedan invigningen. Enligt Mitt i:s uträkningar har tvärbanan mellan Alvik och Solna stått helt still på grund av olika åtgärder i 170 dagar på drygt tre år. Det motsvarar ungefär 15 % av dess livstid. Och då bokförs endast de dagar stoppen varit planerade.

Och 2017 blir ännu värre. Den 25 mars påbörjas arbetet med att byta ut det gamla signalsystemet på Sicklagrenen vilket innebär att tvärbanan mellan Sickla och Alvik kommer att stå stilla i sex månader.

SL kommer att sätta ersättningsbussar men vilken färdväg bussarna får är inte bestämt. Klart är att Thorildsplan blir en viktig knutpunkt.

För alla de som bor eller arbetar på Stora Essingen innebär det krångligare resväg.

– För mig som åker till jobbet i Fruängen varje dag är ju tvärbanan perfekt, säger Ivan Bohm som tidningen träffar perrongen på Stora Essingen.

Han är nu orolig för att resvägen till jobbet blir betydligt längre.

– Jag förstår att man måste göra underhållsarbete men sex månader är extremt lång tid.

Men hur kunde allt bli så här galet med signalsystemen egentligen? Den frågan har många sökt svaret på. Inte minst SL själva, som för två år sedan därför beställde en extern, oberoende revisionsrapport som skulle utvärdera vad som gått fel. Och det var en hel del, skulle rapporten visa.

ANNONS

SL är, enligt rapporten, en organisation som vant sig vid misslyckanden – den förväntar sig inte att saker ska vara färdiga i tid. Revisorerna konstaterar att Stockholm inte är den första storstaden som behöver ett nytt signalsystem, och att man hade kunnat se hur andra städer gjort i stället för att försöka skapa en egen lösning. I rapporten beskrivs också hur SL:s beställarorganisation saknat kompetens att förutse risker, saknat struktur och kontrollfunktioner.

I oktober ska ändå problemen med signalsystemet vara över vilket innebär att man inte längre behöver byta tåg i Alvik utan kan också mellan Solna och Sickla utan stopp. Då har projektet med systemen försenats med fem år.

Hur påverkas du av att tvärbanan ska stå stilla i ett halvår?

Mona Nordling: "Det har man hört förut. Det är tur att jag har en bra cykel. Jag jobbar på Lilla Essingen men jag har slutat ta tvärbanan på morgonen för att det ofta är förseningar och tar istället buss från Hornstull. När jag åker hem spelar det mindre roll."
Andreas Friess: "Aj, aj aj. Jag åker till jobbet i Solna via Alvik och då är ju tvärbanan väldigt bra. Det tar cirka 20 minuter och normalt är det inga problem. Nu får jag hoppas på att ersättningsbussar."
Amanda Andersson: Det är som alltid. Den står ju still varje sommar. Eftersom jag i skolan på vid Gullmarsplan så är det jätteskönt att använda tvärbanan. Problemet med bussarna är att de sällan kommer i tid.