ANNONS

Starka känslor när pirathamnen revs: ”Det här var min bostad”

pirathamnen, södermalm, rivs. Johnny Eriksson - boende på en av båtarna.
Johnny Eriksson, 54, hann inte åka bort med båten från hamnen innan vräkningen. Här är allt han äger, nedpackat i väskor och påsar.
Nu har Kronofogden börjat bogsera bort de olagligt förankrade båtarna vid den gamla oljepiren i Årstaviken.
Johnny Eriksson som bott i en av båtarna blir hemlös.
Men de flesta Söderbor vi pratar med tycker det är skönt att pirathamnen försvinner.
ANNONS

Kronofogden, sjöpolis, söderpoliser, representanter från staden, press och många nyfikna samlades på måndagen vid den gamla oljepiren nedanför Södersjukhuset vid Årstaviken.

Klockan nio på morgon började avhysningen av de olagligt förankrade båtarna, som i dagligt tal kallas för ”pirathamnen”.

pirathamnen, södermalm, rivs. Johnny Eriksson - boende på en av båtarna.

Johnny Eriksson har bott i hamnen den senaste månaden. Under det decennium som pirathamnen funnits har många boende och båtar passerat. Några av båtarna har dock legat här i tio år. Foto: Christan Lärk

Arg och ledsen

Johnny Eriksson, 54, har bott på en av de stora båtarna, Argus, den senaste månaden. Han flyttade in dagen efter att en av de stora båtarna brann i augusti. Nu vet han inte var han ska ta vägen.

Vi träffar honom på strandkanten med alla grejer som han äger nerpackade i väskor och påsar. Han är arg över att bli utkastad och svär åt poliserna som tvingat honom från båten.

– Det är för bedrövligt. Man måste ta hänsyn till folk. Det här var min bostad, säger han.

pirathamnen, södermalm, rivs. Johnny Eriksson - boende på en av båtarna.

Johnny Eriksson följer vräkningen från strandkanten. Han är arg och besviken över att polisen beslagtog en del av hans saker, som verktyg och en motorcykelhjälm. Foto: Christian Lärk

ANNONS

– Jag vet att det varit en massa röra. Men sedan jag kom hit har det varit lugnt.

Johnny Eriksson

Han skulle egentligen åkt i väg med Argus redan i lördags, tillsammans med båtägaren. Men på grund av motorstrul gick det inte att få liv i den gamla skroven.

Istället fick Johnny följa hur Argus bogserades bort. Han är uppgiven och berättar att han önskar att båtarna kunde ha fått vara kvar.

Han tycker att pirathamnen gör mer nytta än skada, trots att de boende inte har myndigheternas lov att vara där.

Vad säger du till dem som tycker att det är skräpigt och stökigt?

– Jag vet att det varit en massa röra. Men sedan jag kom hit har det varit lugnt. Vi hälsar och pratar med dem som går förbi här. Det har inte varit några problem.

Båtarna skrotas och magasineras

Båt efter båt bogserades bort under måndagsförmiddagen. De båtar som är uppenbart förstörda skickas till skrotning. Resten av fartygen magasineras i tre månader, så att ägarna har chans att kunna lösa ut dem.

– Det har gått enligt plan. Vi kommer bli klara så att piren kan börja rivas imorgon eller övermorgon, säger Jacob von Matérn, kronofogde.

pirathamnen, södermalpirathamnen, södermalm, rivs. Jacob von Matérn (kronofogde) - Grön jacka.m, rivs.

Jacob von Matérn, i grön jacka,  jobbar som kronofogde. Här samtalar han med poliserna om hur avhysningen ska gå till. Foto: Christian Lärk

Glada över att bli kvitt skrotbåtarna

Många söderbor stannar till för att titta på när båtarna försvinner en efter en.

– Det känns som ett historiskt ögonblick. Jag har bott på Söder i tio år, går ofta förbi här och har länge stört mig på båtarna. Det ska bli skönt att de försvinner, säger Arne Gustafsson, 72.

De flesta vi pratar med är positiva till avhysningen.

– Det finns ju ingen toalett och inga sopkärl här. Därför blir det skräpigt och ohygieniskt. Dessutom känns det inte bra för miljön, säger Helena, som inte vill ha med sitt efternamn i tidningen.

– Men visst känns det trist att det finns hemlösa som inte har någonstans att ta vägen. Jag hoppas att de sociala myndigheterna tar sitt ansvar, tillägger hon.

Nu rivs pirathamnen – efter år av konflikter

pirathamnen, södermalm, rivs.

De flesta av båtarna bogseras bort för att magasinering. Om ingen ägare löser ut dem inom tre månader skickas de till skroten för återvinning. Foto: Christian Lärk

Bryggan ska rivas

Efter att alla båtarna är borta ska stadens entreprenörer riva själva bryggan. Staden ska även ta bort betongbojarna som ligger öster om oljepiren, där även ett flertal båtar ligger på svaj.

Staden siktar på  att pirathamnen i sin nuvarande form försvinner från området.

Vad gör ni om nya båtar lägger till, till exempel genom att binda fast sig i träden?

– Då blir det samma process som vid andra olovliga förtöjningar. Vi börjar med att lappa båtarna, med en uppmaning om att de måste flyttas. Om inte det hjälper kontaktar vi Kronofogden, säger Fabian Kjessler, på exploateringskontoret.

pirathamnen, södermalm, rivs.

En av båtarna brann i augusti. Svartsotigt skrot från branden flyter fortfarande runt i vattnet. Gula länsar ligger runt om för att förhindra eventuella oljeutsläpp. Foto: Christian Lärk

pirathamnen, södermalm, rivs.

Här bogseras vita båten Argus bort, på uppdrag av Kronofogden. Foto: Christian Lärk.

pirathamnen, södermalm, rivs.

Flera poliser fanns på plats. När Mitt i var vid pirathamnen var läget lugnt, trots stora känslor som låg i luften. Foto: Christian Lärk

Fakta

Varit flera bränder

Oljepiren vid Södersjukhuset byggdes för ungefär 50 år sedan. Men det var först på 2010-talet som problemen med olagligt ankrade båtar eskalerade.

De senaste åren har Stockholms stad och regionens fastighetsbolag Locum, tvistat om vem som har ansvar för att köra bort de olagligt förtöjda båtarna. En byråkratiskt röra som löstes först 2018, då ett avtal skrev under av de bägge parterna.

Det har varit flera bränder i hamnen. I februari 2018 brann en större båt, i augusti 2019 brann en annan. I september 2017 välte en av båtarna och läckte ut olja.

Den 1 juli 2017 trädde en ny lag i kraft som hjälper markägare att forsla bort olovliga bosättningar och ansöka till Kronofogden om kostnaderna. Tidigare krävdes ID-handlingar på dem som bodde på boplatsen/båten innan en avhysning, men det kravet har slopats.

Den 3 februari 2018 trädde vrakkonventionen i kraft. Det betyder att fartygsägare blir skyldiga att avlägsna vrak och måste betala för kalaset. En sådan skyldighet saknades tidigare i svensk rätt

Källa: Stockholms stad, regeringen.se