Arriva bryter mot tomgångsregler

Vaxholmsbon Göran Nilsson störs av bussarna som körs länge på tomgång. Han har sin balkong mot hållplatsen i Söderhamnen.
Vaxholmsbon Göran Nilsson störs av bussarna som körs länge på tomgång. Han har sin balkong mot hållplatsen i Söderhamnen.
Tomgångskörningen som både personal och boende vittnar om bryter både mot lokala ordningsföreskrifter och miljöbalken.
Tomgångskörningen som både personal och boende vittnar om bryter både mot lokala ordningsföreskrifter och miljöbalken.
Trafiknämndens ordförande Kristoffer Tamsons (M) är beredd att ta i med hårdhandskarna.
Trafiknämndens ordförande Kristoffer Tamsons (M) är beredd att ta i med hårdhandskarna.
Arrivas kommunikationschef Tomas Hedenius förnekar brister.
Arrivas kommunikationschef Tomas Hedenius förnekar brister.
Trots en tidigare polisanmälan om miljöbrott fortsätter Arriva att köra sina bussar för länge på tomgång.

Uppgifter visar att det sker återkommande både i Vaxholm och Täby, men Arriva nekar.

– Det kan jag absolut bekräfta. Det är mycket vanligt, säger Vaxholmsbon Göran Nilsson, som bor vid Söderhamnen i Vaxholm, med balkong alldeles ovanför busshållplatsen.

Så sent som i förra veckan klockade Göran en buss som stod på tomgång i tolv minuter. Men problemet har pågått länge.

– Jag har tänkt att jag någon gång borde klocka dem en hel dag, säger han.

Ofta, berättar han, handlar det om att flera bussar kommer in till Söderhamnen. Chaufförerna slår då inte av motorerna utan låter dessa gå, tvärtemot gällande regler om max en minuts tomgångskörning i Vaxholm.

– Så är det ju. De går på tomgång väldigt mycket, säger en kvinna i området som vill vara anonym.

– Det är ett faktum, det kan du fråga vem som helst om.

Vaxholmsbon Ulf Winzerling håller med:

– Ja, det stämmer. Speciellt på vintern. Det kan pågå mellan fem och tio minuter.

– Det är inte okej. De borde tänka på folk omkring, med avgaser och sånt.

Men problemen med Arrivas tomgångskörning är betydligt större än så. Nu kan Mitt i avslöja att det förekommer omfattande tomgångskörning vid Arrivas garage i Täby, trots en tidigare polisanmälan om misstänkt miljöbrott.

– Ibland är det fem minuter, ibland en halvtimme och ibland över en timme, säger en förare i Täby som Mitt i talat med.

Uppgiften tycks bekräftas av ett mejl från en biträdande driftschef inom Arriva som skickades till personal i januari:

”Vi vet redan att vissa bussar är svårstartade, starta de innan de går ut” skriver chefen.

Vidare skriver denne att personalen måste hålla koll på de bussar som startats eftersom det förra veckan var någon ”som stängde av de vagnar vi startade på morgonen”.

Skälet till tomgångskörningen är att man vill värma upp bussarna.

Men enligt Arriva stämmer inte uppgifterna.

– Det kan ha förekommit någon enstaka gång, men det finns ingen systematik i det. Vårt budskap är glasklart, vi tomgångskör inte våra bussar mer än tillåtet. Det finns inte ens några kommersiella skäl till det eftersom motorerna slits då, säger företagets kommunikationschef Tomas Hedenius.

Tvärtemot de anställda som Mitt i pratat med menar han att mejlen från den biträdande driftschefen inte behöver vara en uppmaning till tomgångskörning. I stället kan det vara en uppmaning att köra bussarna ett varv runt depån för att värma upp dem.

– Om det behövs så kör man bussen ett varv, men någon tomgångskörning är det inte frågan om, säger Tomas Hedenius.

För tre år sedan ertappade polisen Arriva med att köra 30-40 bussar på tomgång i bussdepån i Täby. När polisen återvände en halvtimme senare stod bussarna fortfarande på tomgång. Det ledde till en polisanmälan och förundersökning om misstänkt miljöbrott, men utredningen lades ned sedan Arriva förklarat att tomgångskörningen berodde på tillfälliga problem.

Borde inte Arriva skärpa sig om de redan tidigare utretts för misstänkt brott?

– Ja, enligt förskrifterna får de inte göra så, men det enda vi kan göra är en åtalsanmälan. Det bästa vore ju om det verkligen ledde till ett åtal, säger Malin Lindkvist, inspektör på Södra Roslagens miljö- och hälsoskyddskontor.

Fakta

Förbudet ska skydda miljö och hälsa

Ur ”Lokala föreskrifter för att skydda människors hälsa och miljön i Vaxholms stad”

14§

Förbränningsmotor i stillastående fordon får hållas igång i högst en minut.

Detta gäller inte om:

• trafikförhållanden föranlett att fordonet stannat i t.ex. trafikkö.

• motorn hålls igång för att i den mån det behövs för fordonets ändamålsenliga brukande, driva annan anläggning än uppvärmning eller nedkylning.

Källa: Vaxholms stad/Södra Roslagens miljö- och hälsoskyddskontor

Starka reaktioner efter Mitt i:s avslöjanden

Mitt i:s tidigare avslöjanden har fått flera politikerna i landstinget att reagera starkt. Trafiknämndens ordförande Kristoffer Tamsons (M) säger att de kommer utreda de trasiga bussar som skickats ut.

– Om utredningen finner att det brustit på något sätt kan det bli aktuellt med åtgärdsplaner, sedan viten och i sista hand att säga upp avtalet, säger han.

Talla Alkurdi, som sitter i landstingets trafiknämnd för Socialdemokraterna, kräver nu att Alliansen, som har majoritet i nämnden, agerar.

– Vi är oroade över det som framkommit, därför vill vi att Moderaterna ger besked om omedelbara åtgärder så att trafiken känns säker för både passagerare och förare, säger hon.

Trafiknämndens ordförande Kristoffer Tamsons (M) säger till Mitt i att man för en dialog med Arriva för att se till så att de följer avtal och regler.

– Viktigt främst att slå fast att trygghet och säkerhet för resenärerna har högsta prioritet, säger han.

Vilket ansvar har landstinget för att Arriva skickat ut trasiga bussar?

– Det är alltid allvarligt om det finns företeelser i trafiken som tummar på resenärernas trygghet och säkerhet. Fel kan naturligtvis vara av mindre eller större karaktär, men förekommer fel där en buss har problem med en dörr så ska den självklart inte gå i trafik. Det kan aldrig vara acceptabelt att någon entreprenör riskerar resenärerna trygghet.

Fakta

Mitt i granskar Arriva

Mitt i har under flera månader granskat företaget Arriva, som sköter en stor del av kollektivtrafiken åt SL i länet.

Vi har funnit att:

Arriva pressar sina förare att jobba så långa pass att det bryter mot kollektivavtalen. Dessutom får de ofta för lite vila mellan passen.

Arriva förnekar detta, men vi har fått tillgång till scheman för 17 förare. Alla hade schemalagts på ett sätt som bryter mot kollektivavtalen.

Flera förare som Mitt i talat med berättar att de inte vågar prata med facket. Gör de det så blir de bestraffade, de som saknar fast anställning riskerar att bli av med jobben.

Arriva förnekar att det stämmer, men vi har kommit över ett mejl där en chef uppmanar anställda att säga till förare att inte gå till facket om de upplever problem.

Fackförbundet Kommunal har reagerat starkt på uppgifterna i Mitt i:s granskning och kallat företagets beteende för ”en skam för branschen”.

Vi har även kunnat avslöja att Arriva skickat ut trasiga bussar i trafik.

Läs mer:

Så utnyttjar Arriva sina förare:

http://mitti.se/sa-utnyttjar-arriva-sina-bussforare/?tag=taby

Arriva skickar ut trasiga bussar i trafik:

http://mitti.se/arriva-skickar-ut-trasiga-bussar-i-trafik-2/?tag=taby

”Modernt slaveri”. Facket rasar mot Arriva efter Mitt i:s avslöjande:

http://mitti.se/facket-en-skamfor-branschen/?tag=taby

”Vi följer avtal och regler”. Arriva svarar:

http://mitti.se/arriva-svarar-vi-foljer-avtal-och-regler/?tag=taby

SL lovar att utreda Arriva:

http://mitti.se/efter-mitt-is-granskning-nu-ska-sl-utreda-arriva/?tag=taby