Mörk start på året för kollektivtrafiken i norrort

Vinterns snökaos och skiftande väder satte SL-resenärernas tålamod på prov.
Vinterns snökaos och skiftande väder satte SL-resenärernas tålamod på prov.
Skiftande väder och snökaos under vintern har varit en prövning för SL-resenärerna. Under årets två första månader ställdes över 3 000 avgångar in i Danderyd, Täby, Vaxholm och Österåker – fler än under samma period 2018. Det visar färska siffror från SL.

SL-trafiken i Danderyd, Täby, Vaxholm och Österåker lamslogs vid flera tillfällen under januari och februari. Totalt ställdes 3 043 avgångar in på Roslagsbanan och busslinjerna, att jämföra med 2 708 inställda avgångar under motsvarande period 2018. Det visar färska siffror från SL.

Bussresenärerna värst drabbade

Värst drabbades bussresenärerna. Så kallade ”yttre omständigheter” låg bakom 1 056 av totalt 1 845 inställda bussar. Stora mängder snö är en förklaring, omväxlande väderlek en annan.

– Trots alla vinterförberedelser som vi har gjort så har det varit en väldigt besvärlig vinter. De snabba väderomväxlingarna har gjort det halt på vägarna och då har vi tvingats ställa in vissa avgångar, säger Aleksander Krajisnik, presskommunikatör på SL.

SL: Snöröjningen sämre i norrort

Han menar även att snöröjningen och halkbekämpningen i norrorts kommuner generellt sett är sämre än i innerstaden.

– Deras snöröjning och halkbekämpning har inte varit fullgod alla dagar, vilket har gjort att våra bussar inte kommit fram, säger Aleksander Krajisnik.

Busstrafiken flöt ändå på något bättre än samma period 2018. Då ställdes 2 213 avgångar in – merparten på grund av yttre omständigheter.

Stora problem på Roslagsbanan

Trots att det gick något bättre för bussarna så gick det desto sämre för Roslagsbanan. Stora snömängder, extrem kyla och skiftande väder stoppade mer än dubbelt så många avgångar jämfört med året innan – 1 198 mot 495. Som Mitt i tidigare berättat har Roslagsbanan även dragits med dörrproblem under året.

– Vissa dagar fick vi även ställa in trafiken på grund av att bromsarna frös till is.

Även punktligheten för bussar och Roslagsbanan var sämre 2019 än 2018.

– Det är bara att beklaga. Vi gör så gott vi kan men ibland så når vi inte ända fram, säger Aleksander Krajisnik.

Hur arbetar ni för att minska antalet inställda avgångar?

– Jag tror att det är väldigt viktigt att vi i ett tidigt skede har en god och nära dialog med bland annat kommunerna om snöröjningen och halkbekämpningen.