Nu startar bygget av bussterminalen i berget

Bussarna kör in till och ut ur terminalen via en tunnel på Stadsgårdsleden.
Bussarna kör in till och ut ur terminalen via en tunnel på Stadsgårdsleden.
Om drygt fyra år ska den stå klar – insprängd i tre gigantiska hallar under Katarinaberget.

Turerna har varit många – men i våras gav mark- och miljööverdomstolen tummen upp för att bygga bussterminalen i Katarinaberget vid Slussen.

Under senhösten ska stadens entreprenör Implenia spränga och schakta ut berget för att göra plats åt tre stora bergsrum, det största har en längd på 300 meter.

Här är entréerna till nya bussterminalen.

Bergmassorna kommer tas ut med lastbilar via Stadsgården under kvällar och nätter. Under hösten kommer informationsmöten hållas med de närboende.

Hundra simbassänger sten

Och det är inte lite sten vi snackar om som ska forslas bort. Mer än 270 000 kubikmeter berg försvinner. Det motsvarar volymen av runt hundra av Eriksdalsbadets längsta simbassänger.

Kritik har riktats mot att så stora mängder sten ska tas bort. Att hus vid berget riskerar att få sprickor. Men staden säger att noggranna mätningar gjorts.

– Det finns redan utsprängda utrymmen i berget som använts till garage och skyddsrum. Vi har inför de närmast kommande arbetena besiktigat alla byggnader som eventuellt kan beröras av arbetet, säger Mikael Östman, byggprojektledare vid Projekt Slussen i en kommentar på stadens hemsida.

Bussterminalen ska stå klar år 2023. Fram tills dess så trafikerar Nacka och Värmdöbussar en tillfällig bussterminal vid Slussen.

Inte riktigt klart än. Men år 2023 ska bussterminalen stå färdig. Foto: Jenny Simonson, Stockholms stad.

Fakta

Terminalen kostar skjortan att bygga

Terminalen byggs i Katarinaberget intill Slussen. Bussarna kör in till och ut ur terminalen via en tunnel på Stadsgårdsleden i höjd med Fotografiska muséet. Ovanpå tunneln kommer Saltsjöbanans dubbelspår att läggas.

Den byggs med separat vänthall avskild från busstrafiken. Terminalen delas in i två områden, en för ankomst med plats för 6 bussar och en för avgång med 17 hållplatser.

Huvudentré på Katarinavägen, anslutning från tunnelbanans entré på Götgatan samt ytterligare tre ingångar på Stadsgårdsleden.

Kostnad: 1,43 miljarder kronor (2014 års prisnivåer)

Källa: SLL, Stockholms stad